Tänään 5. syyskuuta vietetään yrittäjän päivää. Kalatoimialan yritykset tuottavat ympäristöystävällistä ja terveellistä ruokaa luonnon ehdoilla.

Kaikki kaupoissa myytävä ja ravintoloissa tarjolla oleva kotimainen kala on ammattikalastajien tai kalankasvattajien tuottamaa. Kalatoimialan yritykset ovat merkittäviä työllistäjiä etenkin haja-asutusalueilla. Kalan arvoketju on usein pitkä: se sisältää kalan kasvatuksen tai kalastuksen, jalostamisen, logistiikan ja tukkukaupan. Kalatalousalalla on satoja yrityksiä, jotka mahdollistavat sen, että voimme nauttia kalaa ruoaksi.

Luonto vaikuttaa kaikkeen tekemiseen. Kalaa ei oteta, vaan sitä pyydetään. Kalastaja, joka usein toimii yksinyrittäjänä, ei voi aina suunnittella etukäteen työvuorojaan: myrskyn aikaan on pysyttävä maissa, ja kauniilla säällä puolestaan lähdettävä pyydyksille. Myös eri kalalajien sesongit on otettava huomioon. Lisähaasteita tuovat haittaeläimet, merimetsot ja hylkeet. Merimetsoyhdyskunta voi tyhjentää kalastajan apajat, ja hylkeet voivat rikkovat pyydyksiä. Kalan kasvatuksessa luonto sanelee monia ehtoja. Kelirikkoajat, liian kylmät tai lämpimät vedet ja sääolosuhteet ylipäänsä vaikuttavat yrityksen toimintaan valtavasti.

Kalatoimialan yritykset haluavat myös pitää luonnosta hyvää huolta. Luonto on näille yrityksille elinehto. Kalastajille kalakannoista huolehtiminen on tärkeää, jotta kalaa riittää jatkossakin kalastettavaksi. Kalankasvatus on tiukasti säänneltyä, ja ala kehittyy jatkuvasti uusilla teknologioilla. Kala, niin kasvatettu kuin pyydettykin, on ekologinen proteiininlähde, jota ympäristötietoisen kannataakin syödä ainakin kaksi kertaa viikossa.

Ilmastonmuutos ja sen vaikutukset toimialaan luovat yrityksille uusia haasteita, joita kaikkia ei vielä välttämättä edes tiedetä. Luonnosta ja ilmastosta huolehtiminen on siitäkin syystä kalatoimialan yrityksille sydämen asia.

Lähde; Pro Kala ry 5.9.2022