TIEDOTE 1.4.2016

Vuoden Suomalainen Elintarvike -finalistit valittu – kilpailussa ennätysmäärä tuotteita Elintarviketeollisuusliiton järjestämän Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016 -kilpailun viisi finalistia ovat Atrian Atria Bravuuri Pulled Pork, Juustoportin Juustoportti Vapaan Lehmän maito, Komppa-Seppälän luomutilan Järki särki, luomutomaatti & yrtit, kalasäilyke, Saarioisen Balanssi Kirjolohifileeateria ja Viipurilaisen Kotileipomon Puhtikaura Kaurapuuteri.

Finalistit valinnut asiantuntijaraati painotti herkullisen maun ohella valinnoissa erityisesti ravitsemusta, ympäristönäkökulmaa, tuotantoeläinten hyvinvointia ja kaupallista potentiaalia. Finalistituotteita kuvaa myös houkutteleva ja oivaltava pakkaus sekä edistyksellinen teknologia.

– Nyt haettiin ennen kaikkea suomalaisia sytyttäviä uutuustuotteita. Kaikki finalistit tukevat myös hyvin kotimaista ruokatuotantoa, ja ne edustavat kaikenkokoisia ruoka- ja juomayrityksiä mikrokoosta erittäin suureen, Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016 -raadin puheenjohtaja Matti Kalervo kuvailee raadin valintoja.

Raadin yllätti kilpailuun lähetettyjen tuotteiden valtava määrä ja monipuolisuus. Korkeatasoiseen kilpailuun osallistui 69 kotimaista uutuustuotetta.

– Kaikki kilpailuun lähetetyt tuotteet olivat innostavia ja niissä oli monenlaisia makuja, ideoita ja tuoteryhmiä. Huomio kiinnittyi erityisesti pienissä yrityksissä tehtyihin rohkeisiin ja innovatiivisiin ratkaisuihin, Kalervo jatkaa.

Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016 -kilpailun voittaa finalistituote, joka saa eniten ääniä tänään alkavassa yleisöäänestyksessä. Äänestysaika päättyy 17.4.2016. Voittaja julkistetaan Elintarvikepäivässä 17.5.2016.

Finalistituotteet ja raadin perustelut

Atria Bravuuri Pulled Pork, n. 1 kg, paistopakkauksessa Atria Suomi Oy, tuoteryhmäjohtaja Tuomas Kujala, p. 040 521 3798, www.atria.fi Raadin arvio: Mehevä arjen helpottaja. Kokkaajan ei tarvitse miettiä valmistustapaa ja myös maustaminen on hoidettu valmiiksi. Suussa sulavaa muotiruokaa vaivattomassa paistopakkauksessa. Pisteitä vähemmän käytettyjen ruhonosien hyödyntämisestä.

Balanssi Kirjolohifileeateria, 320 g Saarioinen Oy, markkinointipäällikkö Päivi Pitkämäki, p. 050 586 5316, www.saarioinen.fi   Raadin arvio: Trendikäs ateria hyvinvointia ajattelevalle ja vaivattomuutta arvostavalle. Ravitsemussuosituksia mallikkaasti kunnioittava annoskoko ja koostumus. Maukas yhdistelmä kotimaista kalaa ja uudenlaisia raaka-aineita houkuttelee syömään terveellisesti. Juustoportti Vapaan Lehmän maito (rasvaton, kevyt ja täysmaito), 1 l Juustoportti Oy, toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari, p. 0400 567366, www.juustoportti.fi   Raadin arvio: Raikas ja rakas perustuote, joka antaa hienon lisän maitojen tarjontaan. Pakkaus tuo vastuullisuuden laaja-alaisuuden innostavalla ja kiinnostavalla tavalla kuluttajan tietoisuuteen. Erittäin edistyksellinen valmistustapa mahdollistaa pitkän säilyvyyden.

Järki särki, luomutomaatti & yrtit, kalasäilyke 275 g Komppa-Seppälän luomutila, Marja Komppa, p. 040 540 4027, www.järkisärki.fi  Raadin arvio: Joka järven peruskalasta tehty huippuhyvä täyssäilyke. Kokonaisuudesta tulee hyvälle tuulelle: tuotteen nimi ihastuttaa, pakkaus houkuttelee ja makuyhdistelmä on herkullinen. Sellaisenaan syötävää suomalaista lähikalaa.

Puhtikaura-kaurapuuteri, 750 g Viipurilainen Kotileipomo Oy/Taivalkosken Mylly, Teppo Ylä-Hemmilä, p. 044 274 2005, www.viipurilainen.fi, www.taivalkoskenmylly.fi, pian myös puhtikaura.fi. Raadin arvio: Suomalaista kauraa innovatiivisessa muodossa. Koko perheen uudenlainen välipalan täydentäjä tai treenaajan kotimainen vaihtoehto ravintolisille. Upeimmillaan juomissa, smoothieissa ja juotavana puurona. Kokonaisuuden kruunaa kaunis pakkaus.

Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016 -raadissa olivat mukana puheenjohtajana toiminut Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, Stockmannin laatupäällikkö Markus Luhtala, ruokakirjailija Sikke Sumari sekä Elintarviketeollisuusliiton toimialapäällikkö Marika Säynevirta ja johtaja Marleena Tanhuanpää.

Finalistit valinneen raadin tehtävänä oli arvioida tuotteiden aistittavan laadun ja kaupallisten menestymisnäkymien ohella tuotteen merkitystä kuluttajalle arjen helpottajana ja houkuttelevana makunautintona.

Lisätiedot: raadin puheenjohtaja Matti Kalervo, Kesko Oyj, p. 050 306 4081 tiedottaja Liisa Tikkanen (ETL), p. 050 377 4100

Tietoa Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailusta  Yleisöäänestys: www.maistasuomi.fi/fi/vuodenelintarvike  Tuotekuvat ja Vuoden Suomalainen Elintarvike 2016 -logot Kilpailu Facebookissa: www.facebook.com/maistasuomi Vuoden Suomalainen Elintarvike Twitterissä: www.twitter.com/etl_fi, #vuodenelintarvike Tietoa Elintarvikepäivästä

Elintarviketeollisuusliitto on elintarviketeollisuuden elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvoja. Sen tavoitteena on, että yritykset menestyvät Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla. Liitolla on 260 jäsenyritystä sekä yhteistyösopimus Lihakeskusliiton ja Suomen Leipuriliiton kanssa. Toiminnan piirissä olevat yritykset kattavat lähes kokonaan elintarviketeollisuuden tuotannon Suomessa.

Elintarviketeollisuus on Suomen neljänneksi suurin teollisuudenala. Alalla työskentelee 33 000 henkeä. Alan tuotannon bruttoarvo on 13,3 miljardia euroa ja jalostusarvo 2,7 miljardia euroa. Koko elintarvikeketju työllistää Suomessa noin 266 000 henkeä eli runsaat 10 prosenttia työllisestä työvoimasta. Elintarvikeviennin arvo on 1,5 miljardia euroa ja tuonnin 4,3 miljardia euroa.

ELINTARVIKETEOLLISUUSLIITTO ry Finnish Food and Drink Industries´ Federation PL 115 / P.O. Box 115 (Pasilankatu 2), FI-00241 Helsinki Tel.  +358 9 148 871 –Fax +358 9 1488 7201 www.etl.fi – www.twitter.com/ETL_fi