Pro Kalan teettämästä tuoreesta kuluttajatutkimuksesta selvisi, että suomalaiset ostavat kalaa useiten tuoreena fileenä. Toisella sijalla olivat erilaiset säilykkeet, eikä ihme: viime vuosina valikoima on laajentunut huomattavasti, perinteinen tonnikala on saanut rinnalleen useita eri tuotteita ja nykyään myös kotimaista kalaa saa säilykkeenä.

Kalasäilykkeiden käyttö ruoanlaitossa on helppoa. Ne ovat valmiiksi kypsiä ja ruodottomia, joten niitä voi käyttää todella monipuolisesti. Kokosimme viisi vinkkiä kalasäilykkeiden käyttöön – olethan kokeillut jo näitä ideoita?

1. Salaatit

Salaatti on nopea ja raikas ruoka, mutta pelkistä kasviksista saattaa jäädä nälkä, mikäli mukana ei ole mitään proteiinia. Laita salaatin joukkoon purkillinen kalasäilykettä, jotta saat annoksesta ruokaisamman.

2. Pizza

Tonnikalapizza on klassikko, eikä ihme. Pizzan päälle voi laittaa kuitenkin mitä tahansa muutakin kalasäilykettä. Oletko koskaan maistanut särki- tai lahnapizzaa? Erilaisten luonnonkalasäilykkeiden avulla se on mahdollista.

3. Keitot

Kalakeiton voi tehdä myös säilykkeestä. Alkuvuodesta julkistettiin Vuoden kalakeitto -kilpailun finalistit, joista yhtenä oli aasialainen särkikeitto. Siinä kookosmaitopohjaiseen liemeen lisättiin chilimaustettua särkisäilykettä.

4. Pastat

Kalasäilykkeet sopivat erilaisiin pastaruokiin mainiosti. Erityisesti uunissa valmistetut pastavuoat ovat kalaisina versioina herkullisia.

5. Sellaisenaan

Joskus aikaa ruoanlaitolle ei tahdo löytyä. Helposti mukana kulkeva kalasäilykepurkki on nopea pikaeväs, jota ei tarvitse säilyttää kylmässä päivän aikana. Erilaiset maustekastikkeissa olevat säilykkeet maistuvat hyviltä myös esimerkiksi leivän päällä.

Lähde; Pro Kala ry 3.3.2021