Valitse sivu
Vastuullisuudesta tuli arkipäivää kalakaupassa. Vuonna 2012 käynnistetty WWF:n Kalakampanja on saatu onnellisesti päätökseen ja tulokset ovat vaikuttavia. Kalakampanjan kunnianhimoiset tavoitteet on saavutettu lähes täydellisesti. Kampanjan päätavoitteeksi määriteltiin, ettei Suomessa vuoden 2015 loppuun mennessä olisi kaupan WWF:n Kalaoppaan punaisella listalla olevia kaloja. Kalakampanjan loppuraporttia varten tehtyyn kyselyyn vastasi kattava joukko yrityksiä, joiden valikoimissa olevista tuotteista keskimäärin 62 prosenttia oli Kalaoppaan vihreällä listalla ja 35 prosenttia keltaisella listalla. Punaisella listalla olevien tuotteiden määrä oli ainoastaan 2 prosenttia kaikista tuotteista. Kalakaupan vastuullisuuden lisäksi uhanalaisten kalojen suojelussa on viime vuosina edetty harppauksin. Tämä näkyy konkreettisesti muun muassa Itämeren lohikantojen ja Suomenlahden meritaimenkantojen elpymisenä. Kampanjan hienot saavutukset ovat ennen kaikkea yhteistyön tulosta. Kampanjaan osallistuneet yritykset, järjestöt, hallinto sekä muut sidosryhmät ovat tehneet suuren työn yhteisten tavoitteiden edistämisessä. Erityisen suuri kiitos kuuluu aktiivisille kansalaisille, jotka ovat ryhtyneet vaatimaan kaloille valoisampaa tulevaisuutta. Maailma ei tule hetkessä valmiiksi, ja meillä on yhä edessämme haasteita. Juhlaan on kuitenkin aihetta jo nyt – Suomea voidaan nimittäin hyvällä omallatunnolla kutsua vastuullisen kalankulutuksen mallimaaksi. Meillä saavutetut hienot tulokset voivat myös toimia maailmanlaajuisesti esimerkkinä siitä, miten yritykset, hallinto, järjestöt sekä kansalaiset voivat yhdessä vaikuttaa maailmanlaajuisen ylikalastusongelman ratkaisemiseen. Kiitos, että olet ollut mukana rakentamassa kaloille valoisampaa tulevaisuutta! WWF:n ja Kalakampanjatiimin puolesta aurinkoista kevättä toivottaen,

Matti Ovaska Tutustu WWF:n Kalakampanjan loppuraporttiin laajemmin osoitteessa: wwf.fi/mediabank/8394.pdf

Lue lisää…