Millainen on kalan matka vedestä ruokapöytään? Keitä ovat ammattilaiset kaupoissa ja ravintoloissa myytävän kalan takana? Pro Kala ry:n videokirjastosta löytyvät minidokumentit näyttävät, millaisia arki, mahdollisuudet ja haasteet ovat alalla.

Ammattikalastajien arki vaihtelee kalastusmuodon mukaan. Troolausta avomerellä -videossa Lauri Vehkaperä kertoo, että päivät ovat pitkiä ja kalastaja miehistöineen joutuu olemaan paljon poissa kotoa. Rannikkokalastaja Jarno Aaltonen kehuu ammatissaan sitä, että joka päivä saa viettää luonnossa aikaa ja ihastella luonnon kiertoa koko kalastuskauden. Pohjoisessa sisävesillä kalastava Juha Korhonen puolestaan esittelee satoja vuosia vanhaa menetelmää, joka on käytössä edelleen: jään alta nuottausta.

Pyydetyn kalan lisäksi esittelyssä on tietysti myös kalankasvatus. Haverön Lohi kasvattaa Saaristomerellä kalaa, ja videolla Mikko Pajula valottaa esimerkiksi hylkeiden aiheuttamista haasteista. Savon Taimenen toimitusjohtaja Yrjö Lankinen kertoo siitä, miten suuri työllistävä vaikutus kalankasvatuksella on myös sisävesillä etenkin syrjäisemmillä seuduilla. Uutta teknologiaa on kiertovesikasvatus, jota Luonnonvarakeskuksen johtava tutkija Jouni Vielma esittelee.

Kun kala on kalastettu tai kasvatettu, se jalostetaan ja sen matka jatkuu usein tukun kautta eteenpäin vähittäiskauppaan tai ravintolaan. Kalanjalostamo Hätälä Oy:n Riku Isohätälä nostaa esille sen, miten terveellistä kala on. Kalatukku E. Erikssonin Maria Hartikainen painottaa sitä, miten tärkeää vastuullisuus on. Koko kala-alalle kestävästi kalastettu ja kasvatettu kala ovat elinehtoja: jos esimerkiksi kalakantoja kalastettaisiin liikaa, ei kalaa riittäisi kalastettavaksi. Alan jatkuvuuden takia jokainen ammattilainen haluaa pitää merestä ja kalakannoista huolta.

Monelle kotikokille tutuin vaihe kalan matkassa on luonnollisesti vähittäiskauppa. Juhan Kalan Juha Nurmi hoitaa kalatiskejä ympäri pääkaupunkiseutua ja kannustaa asiakkaita kysymään rohkeasti neuvoja ja vinkkejä kalan käsittelyyn rautaisilta ammattilaisilta, jotka työskentelevät kalatiskien takana.

Katso kaikki Vedestä ruokapöytään -videokirjaston videot YouTubesta!

Lähde; Pro Kala ry 27.9.2022