Ranskalainen keittiö on klassikko, välimerelliset maut ovat monelle tuttuja, aasialaisittain tehdään arkiruokiakin. Maailman erilaiset ruoanlaittotyylit eivät ole nykyään niin eksoottisia kuin ennen, ja moni tekee makumatkoja kotikeittiöstä käsin. Matkustaminen on viime aikoina ollut haastavampaa, ja kotimaanmatkailu on nostanut suosiotaan. Oletko ajatellut tehdä makumatkaa maakuntiin?

Kenties kuuluisin kalaisa perinneruoka on tietysti kalakukko. Tämä savolainen herkku sai 2002 EU:n nimisuojan, ja se on siten yksi kahdestatoista nimisuojatusta suomalaisesta tuotteesta. Perinteinen kalakukko tehdään leipomalla ruiskuoren sisään kalaa ja sian kylkeä. Arvellaan, että kalakukkoa on syöty Suomessa ainakin keskiajalta lähtien.

Satakunnassa sekä myös Perämeren rannoilla Oulun ja Kemin seuduilla puolestaan herkutellaan nahkiaisilla. Nahkiainen on erikoisesta ulkomuodostaan huolimatta kala: se kuuluu ympyräsuisiin leuattomiin kaloihin. Perinteisesti nahkiaiset valmistetaan hiillostamalla.

Pitkin rannikkoa syödään erilaisia silakkaruokia. Helsingissä järjestettiin juuri silakkamarkkinat, jotka ovat yksi maamme vanhimpia ruokatapahtumia. Silakkarullat, -pihvit ja -laatikko ovat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa tuttuja ruokia. Itäisellä Suomenlahdella voi kuulla puhuttavan hailista – silloinkin on kyseessä silakka!

Tiesitkö, että koko Suomea yhdistää yksi ruokalaji: kalakeitto. Eri puolilta maatamme löytyy lukuisia eri versioita tästä perinneruoasta: on hailisoppaa, kalalohkoa, muikkuvelliä, silakkakastetta, lohikeittoa, kalarokkaa ja kalauuhkaa – rakkaalla lapsella on todellakin monta nimeä.

Lähde; Pro Kala ry 13.10.2021