Työtä nuorille riittää, jos intoa ja työhaluja riittää”, kiteyttää kalatalouden lehtori Antti Forsman Paraisilla toimivasta Ammattiopisto Liviasta. Perusopintonsa päättävien yhteishaussa on tarjolla hyviä opiskelupaikkoja elinkeinokalatalouden aloille.

Lehtori Antti Forsman on opettanut Paraisilla kalataloutta vuodesta 2010 lähtien. Maaliskuu on aina jännittävää aikaa, sillä silloin nähdään, paljonko opiskelijoita on peruskoulusta kevään yhteishaussa tulossa Paraisille tekemään seuraavana syksynä alkavaa kalatalouden perustutkintoa.

Monen vuoden ajan Paraisilla tarjolla on ollut enemmän opiskelupaikkoja kuin opiskelijoita. Vuosittain perustutkinnon aloittaa vajaa kymmenkunta nuorta, tosin vuosittaiset erot voivat olla suuria.

– Heistä muutama aina lopettaa leikin kesken. Loput valmistuvat noin kolmessa vuodessa taskussaan kalaviljelyn, kalastajan, kalanjalostajan tai kalastuksenohjaajan paperit. Töitä elinkeinokalatalouden puolella on käytännössä jokaiselle valmistuneelle, jolla vain on oma motivaatio kunnossa. Suurinta työvoiman kysyntä on kalanjalostuksessa. Vesiviljelyssä tulee tapahtumaan tulevina vuosina eläköitymistä, jonka lisäksi niin valtioneuvosto kuin kuluttajat haluavat enemmän vastuullisesti kasvatettua kotimaista kalaa. Uusia tekijöitä tarvitaan kipeästi myös kalanviljelyyn, Forsman sanoo.

Tarpeisiin vastattava

Koulutuksessakaan ei saa jäädä tuleen makaamaan. Alan muuttuviin tarpeisiin on vastattava. Forsman on erityisen tyytyväinen Paraisille saatuun opetuskäyttöön soveltuvasta pienestä kiertovesilaitoksesta, jossa voi perehtyä kiertovesikasvatuksen nikseihin. Perinteiseen verkkoallasviljelyyn verrattuna kiertovesikasvatuksessa on hallittava monenlaisia asioita laitostekniikasta veden kiertämisen biologiaan.

– Kiertovesitekniikan opettamiselle oli olemassa selvästi tilausta. Suomessa on menossa tai suunnitellaan uusia kiertovesitekniikkaan perustuvia hankkeita. Kiertovesitekniikalla on vielä haasteita saada tuotantokustannukset alas, mutta kehittyvät tekniikka ja osaaminen luovat uusia mahdollisuuksia tuotannon kasvuun. On mielenkiintoista myös nähdä, mikä rooli kiertovesitekniikalla tulee olemaan poikastuotannossa. Lisää poikasia tarvitaan, kun kotimaista kalaa halutaan lisää markkinoille, sanoo Forsman.

Positiivinen imago herättää nuoria

Opiskelijoiden vähyys kalatalousalalla johtuu Forsmanin mielestä pitkälti siitä, että kala-alalle ei yleisesti ole kyetty maalaamaan kasvunäkymiä. Vuosikymmenien ajan kalanviljelyn ei annettu kasvaa, joten erityistä alan markkinointia ei ollut Paraisillakaan tarpeen toteuttaa.

– Nyt valtiovallan tavoite on selvästi kasvussa. Alasta pitäisi rakentaa rohkeammin positiivista kuvaa. Koulutus tekee parhaansa, mutta yrityksillä on keskeinen rooli mielikuvien luomisessa, nehän työpaikat tarjoavat. Nuoriso tuntee heikosti, millaisia mahdollisuuksia kalan alkutuotannossa on tarjolla. Kalanviljelyssä työ esimerkiksi on todella monipuolista ja eri taitoja vaativaa, mitä nuoret eivät aina tajuakaan, muistuttaa Forsman.

Norjassa painittiin takavuosina samojen ongelmien kanssa kuin Suomessa nyt. Kalanviljely ei nuoria kiinnostanut. Sitten ala alkoi kasvaa vauhdilla. Nyt tilanne on toinen ja alalle riittää tulijoita.

– Voi olla, että Norjassa alalle luotu positiivinen imago ja elinkeinon ripeä kasvu vaikuttivat asiaan, pohtii Forsman.

Pätevyys palkkatyössä

Kalatalouden perustutkinnon lisäksi Paraisilla tarjotaan ammattitutkintoa jo työssä oleville oppisopimuskoulutuksella.

– Sen ideana on antaa ammatillinen pätevyys palkkatyön lomassa. Kala-alalla ei oppi koskaan mene hukkaan, joten tilaisuutta kannattaa hyödyntää, sanoo Forsman.

Ammattikorkeakoulutason iktyonomin tutkintoa ei Suomessa ole vuosiin ollut enää tarjolla ja se on koettu kala-alalla ongelmana. Näillä näkymin tutkinto ei ole palaamassa mihinkään oppilaitokseen, mutta Forsman on toiveikas, että kalatalouden opintoja voitaisiin tulevaisuudessa yhdistää insinööritason opintoihin.

– Silloin kalatalouden osaamista olisi mahdollisuus hankkia myös ammattikorkeakoulutasolla, sillä kalatalousalan osaajien tarve ei ole hävinnyt minnekään, Forsman pohtii.

Yhteishaku perusopinnot päättäville kestää maaliskuun 22. päivään saakka.

Yhteishaku tehdään osoitteessa: opintopolku.fi
Kalatalouden perustutkinnon voi suorittaa Paraisilla (Ammattiopisto Livia), Asikkalassa (Koulutuskeskus Salpaus) ja Kemissä (Ammattiopisto Lappia).

Lähde; Teksti: Mika Remes, Suomen Kalankasvattaja 2/2022