Naistenpäivän kunniaksi valmistetaan herkullinen klassikkoleipä Eggs Royale. Se joka sopii täydellisesti kiireettömälle brunssille, mutta toimii yhtä hyvin vaikkapa iltapalana.

Eggs Royale on klassikkoleipä, jossa yhdistyvät paahdettu vaalea leipä, kylmäsavulohi, uppomuna ja hollandaise-kastike. Tällä herkulla voi Naistenpäivän kunniaksi hemmotella vaikkapa elämänsä tärkeimpiä naisia.

– Tämä annos on todellinen luksusherkku! Kylmäsavulohi ja hollandaise on erittäin toimiva yhdistelmä, joka maistuu aina, sanoo Seafood Chef Ville Neulanen.

– Vaikka tämän annoksen valmistamisessa on omat vaiheensa, se ei ole ylivoimaisen vaikeaa, hän kannustaa.

Ehkä hankalin vaihe annoksessa on uppomunan valmistus. Se on haasteellista joskus kokeneemmallekin kokille, mutta toisaalta, annos saakin olla vähän käsintehdyn näköinen. Uppomunassa ei siis tarvitse tavoitella täydellistä ulkonäköä, vaan maku on tärkein.
Neulanen muistuttaa, ettei keitinveteen kannata lisätä liikaa etikkaa, sillä silloin voi käydä niin, että koko uppomuna maistuu pelkälle etikalle.

– Myös veden lämpötila on tärkeää: vesi ei saa ihan kiehua, mutta sen pitää ”hymyillä”. Kun lämpötila on oikea, veteen tehdään pyörre. Kun se alkaa laantua muna lasketaan pyörteeseen, Neulanen opastaa.

Omat niksinsä on myös hollandaise-kastikkeen valmistuksessa. Neulanen kehottaa valmistamaan sen vesihauteessa ja huolehtimaan siitä, ettei kastike jää liian paksuksi. Jos siltä vaikuttaa, kastiketta voi ohentaa lopuksi tilkalla vettä. Hollandaise-kastike on parhaimmillaan juuri tehtynä, joten sen kanssa ei kannata pihtailla: kaikki peliin kerralla.

Eggs Royaleen käytettävän kylmäsavulohen tulee olla laadukasta, ja leiväksi kannattaa valita kuohkea briossi, joka paahdetaan pannulla voissa.

Tämä luksusleipä ei odota syöjää, vaan syöjä odottaa sitä. Eggs Royale on parhaimmillaan juuri valmistettuna, ja on vain yksi juoma, jota Neulanen tarjoilisi Naistenpäivänä tämän klassikkoleivän kanssa.

– Tämän kanssa pitää olla ehdottomasti samppanjaa!

Eggs Royale
(kahdelle)

2 briossia
voita
4 siivua kylmäsavulohta
4 uppomunaa
hollandaisekastiketta
ruohosipulia

Halkaise briossit, paahda pannulla voissa molemmin puolin. Asettele leiville kylmäsavulohisiivut, niiden päälle uppomunat ja annostele päälle hollandaisekastiketta. Koristele ruohosipulilla ja tarjoile heti.

Uppomunat

4 munaa
1 litra vettä
1 tl suolaa
loraus etikkaa

Kuumenna vesi kattilassa lähes kiehuvaksi, lisää joukkoon etikka ja suola. Riko munat yksi kerrallaan kuppiin tai juomalasiin. Tee kauhalle veteen pyörre, kun se on hieman laantunut, kaada muna kupista keskelle pyörrettä. Kypsennä 2–3 minuuttia, nosta reikäkauhalla varovasti kattilasta ja valuta hyvin.

Villen hollandaisekastike

Valkoviinireduktio:
1 dl valkoviiniä

Kastike:
3 kpl munankeltuaista
1 rkl valkoviinireduktiota
220 g voita
1 rkl sitruunamehua
suolaa

Valmista ensin valkoviinireduktio keittämällä desilitraa valkoviiniä kattilassa, kunnes jäljellä on ruokalusikallisen verran valkoviinireduktiota.

Erottele keltuaiset kulhoon ja lisää joukkoon valkoviinireduktio. Kypsennä keltuaismassaa vesihauteessa kypsäksi koko ajan sekoittaen. (Helppo niksi tähän on, että kun näet keltuaisten paksuuntuvan, ota vesihaude pois päältä ja jatka koko ajan vispaamista.)
Samaan aikaan punnitse voi, laita toiseen kattilaan ja sulata se. Kun keltuaismassa on kypsää, kaada sulatettu voi keltuaisiin ohuena nauhana koko ajan sekoittaen (samaan tapaan kuin valmistaisit majoneesia).
Käytä suurin osa voista, kunnes kattilan pohjalla on jäljellä pelkkä voin hera. Sitä ei kastikkeessa käytetä.

Mausta valmis hollandaisekastike sitruunamehulla ja suolalla.

Lähde; Pro Kala ry, 6.3.2023