Kala-alan yritykset ympäri maailmaa kokoontuvat tällä viikolla alan suurimpaan vuosittaiseen tapahtumaan, Seafood Expoon Barcelonassa. Suomalaisia yrityksiä on näytteilleasettajana Suomen maapaviljongissa kuusi. Tuoreen kalan ja kalajalosteiden vienti Suomesta on kasvussa, ja Seafood Expo Global -messut ovat vuoden tärkein tapahtuma kansainvälisten, niin vanhojen kuin uusien asiakkaiden tapaamiseen.
Kalatuotteiden vienti on ETL:n ulkomaankaupan tilastopalvelun mukaan viime vuosina kasvanut. Suomalaiset yritykset ovat satsanneet vientiin ja mukana kalan vientiä edistämässä on ollut myös Pro Kalan koordinoima Elinkeinokalatalouden markkinointiohjelma, joka on ollut käynnissä vuosina 2017–2022.
– Suomalaiset yritykset ovat itse tehneet varsinaisen työn ja markkinointiponnistukset viennin kasvattamiseen, mutta olemme iloisia siitä, että mekin olemme voineet osaltamme olla tukemassa tätä kehitystä koordinoimalla ja markkinointiohjelman varoin tukemalla Suomen maaosaston toteuttamista vuosittain Seafood Expo Global -messuille, sanoo Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partanen.
Tiistaina Barcelonassa alkaneet Seafood Expo Global -messut ovat tänä vuonna suuremmat kuin koskaan, ja niihin osallistuu yli 2 000 yritystä eri puolilta maailmaa. Messuilla ovat esillä kaikki alan uudet innovaatiot, ja ne ovat alan toimijoille vuoden tärkein tapahtuma.
– Suomen maaosasto on joka vuosi ollut täyteen varattu, joten kiinnostusta vientimarkkinoiden edelleen kehittämiseen on ja pidämme erittäin tärkeänä, että Suomen maapaviljonki pystytetään myös tulevina vuosina Seafood Expo Global -messuille, ja miksipä ei muihinkin kansainvälisiin messutapahtumiin. Vaikka messuosallistuminen on hinnakasta, on se kuitenkin kustannustehokas tapa tavata asiakkaita, jatkaa Partanen.
Suomen messuosaston yritykset ovat Partasen kanssa samaa mieltä.
– Karrikoidusti voi sanoa, että kalamaailmassa et ole olemassa, jos et ole mukana Seafood Expossa, kiteyttää Troolari Olymposin toimitusjohtaja Mauno Leppik.
Troolari Olympos on ollut messuilla mukana jo useamman kerran, ja Leppik kertoo, että kontaktit ovat tapahtuman tärkein anti.
Samaa sanoo Disas Caviar Oy, joka on ollut mukana näytteilleasettajana Seafood Expossa jo kymmenkunta kertaa.
– Tämä on erittäin tärkeä paikka tavata nykyisiä asiakkaita, ja lisäksi joka kerta on myös löytynyt uusia asiakkaita, kertoo myyntipäällikkö Juha Alanen.
Ensimmäistä kertaa messuilla mukana oleva suomalainen Finnforel-yritys lanseeraa tapahtumassa uudella LOHI-brändillä vientimarkkinoille kirjolohituotteita, jotka tunnetaan Suomessa Saimaan tuore -brändistä.
– Tapahtuma on ollut positiivinen kokemus, ja on tärkeä tilaisuus tavata asiakkaita kasvotusten, sanoo yrityksen markkinointipäällikkö Antti Hannuniemi. Hän painottaa, että etukäteen sovitut tapaamiset ovat erittäin tärkeäitä messuonnistumisessa.
Pro Kalan koordinoimalla Suomen maaosastolla esittäytyy tänä vuonna kuusi suomalaisyritystä: Disas Caviar Oy, Finnforel Oy, Hätälä Oy, Kalaneuvos Oy, Länsi-Rannikon Kala Oy ja Troolari Olympos Oy. Pro Kalan koordinoima kalatalouden markkinointiohjelma vastaa Seafood Expo Global -messujen Suomen maaosaston toteuttamisesta. Markkinointiohjelma on osittain rahoitettu EMKR:n tuella.
Seafood Expo Global -messuilla järjestetään vuosittain myös uutuustuotteille tarkoitettu Seafood Exellence Global -kilpailu. Tänä vuonna kilpailun finaalissa oli mukana kolme suomalaistuotetta: Hätälä Oy:n Lachs Chips/Salmon Kebab, Hätälä Oy:n Nordic Salmon Burger ja Kalaneuvos Oy: TERVA (Tar) Cold-Smoked Trout, Slices.
Lisätiedot
Lisätietoja antaa:
Katriina Partanen
Toiminnanjohtaja
Pro Kala ry
+358 40 0827 277
katriina.partanen@prokala.fi
Lähde, Pro Kala ry 26.4.2023