Stadin Silakkamarkkinat käynnistyivät sunnuntaina 2. lokakuuta ja markkinahumu jatkuu tämän viikon lauantaihin 8. lokakuuta saakka. Markkinat tarjoavat pääkaupunkiseutulaisille helpon ja herkullisen tavan kantaa kortensa kekoon Itämeren rehevöitymisen estämiseksi, sillä silakka lautasella on todellinen ekoteko!

Itämeren rehevöityminen on ongelma, joka johtuu etenkin mereen päätyneistä ravinteista, fosforista ja typestä. Nämä ravinteet ovat elintärkeitä kaikelle elämälle, mutta kun ravinteita on meressä liikaa, luonnon tasapaino järkkyy ja meri rehevöityy. Samaa tapahtuu myös sisävesissä.

Ravinnekuormituksen pienentämiseksi on tehty useita toimia, kuten esimerkiksi peltojen kipsikäsittelyt sekä tehostettu jätevesien puhdistus. Vaikka kuormitus pienenee, ravinteita on meressä silti suuri määrä, eikä sen poistamiseksi ole oikein keksitty uusia keinoja. Parhaimpia tapoja poistaa ravinteita vesistöistä on edelleen kalastus.

Kaloihin on sitoutuneena ihmisellekin elintärkeitä fosforia ja typpeä. Kun kala kalastetaan, sen sisältämät ravinteet poistetaan meren kiertokulusta. Maa- ja metsätalousministeriö onkin kertonut, että kalastus poistaa vesistöistä  yli 800 000 kiloa fosforia. On karkeasti arvioitu, että gramma fosforia vastaa kiloa levää – 800 000 kiloa fosforia tarkoittaisi siis kahdeksansataa miljoonaa kiloa! Jos tavalliseen ämpäriin menee kymmenisen kiloa levää, kalastuksen avulla estetään siis 80 miljoonan levä-ämpärillisen synty.

Itämerestä kalastetaan määrällisesti eniten juuri silakkaa. Stadin Silakkamarkkinat kertoo, että markkinoilla olevat kalastajat nostavat Itämerestä vuosittain 16 000 kiloa silakkaa. Tämä saalis vastaa 64 miljoonaa leväkiloa. Silakalla herkuttelemalla ei siis tue ainoastaan saariston yrittäjiä ja perinteistä elinkeinoa, vaan on mukana tekemässä Itämerestä puhtaampaa.

Lähde; Pro Kala ry, 4.10.2022