Jos eteesi laitetaan silakka ja muikku, uskotko tunnistavasi, kumpi on kumpi? Entä kummalla mielummin herkuttelet? Sisämaalainen vastannee todennäköisemmin muikku, rannikon asukille silakka saattaa olla tutumpi eväkäs.

Silakka on Itämeressä elävä sillin alalaji. Se on meremme ainutlaatuisuus, sillä silakkaa ei tavata missään muualla. Biologisesti tarkasteltuna silli ja silakka ovat ikään kuin versioita samasta kalalajista. Silakka on silliä vähärasvaisempaa ja kala on kooltaan pienempi. Suurin osa suomalaisen ammattikalastuksen saaliista on silakkaa.

Muikku puolestaan on sisävesien kala, vaikka Itämeren reunoilta löytää myös meren vähäsuolaisimmissa osissa elävää merimuikkua eri maivaa. Muikku kuuluu lohikalojen sukuun. Lohta se ei kuitenkaan muistuta, mutta ison muikun voi nopealla vilkaisulla sekoittaa pieneen siikaan. Kalojen leuat ovat kuitenkin erilaiset. Muikku on sisävesien ammattikalastajien tärkein saaliskala.

Ruoanlaittajalle silakka ja muikku tarjoavat molemmat mahdollisuuden tehdä maittavia kala-aterioita kotimaisesta herkusta. Muikkureseptit voi usein tuunata silakkaresepteiksi ja toisin päin. Molemmat ovat pieniruotoisia, vaalealihaisia kaloja, jotka kypsyvät nopeasti ja vievät kielen mennessään! Näitä kaloja voi myös syödä oikein hyvällä omatunnolla: niiden kalastus on kestävällä pohjalla ja molemmat löytyvät WWF:n vihreältä listalta. Suomen silakankalastus on saanut myös MSC-sertifikaatin, joka kertoo kalastuksen huomioivan niin ympäristön kuin kalakannatkin.

Lähde; Pro Kala ry