Seafood Innovations 2022 -voitto Lagerblad Foods Oy:n KalamurulleTiedote. Julkaistu: 03.11.2022, 11:30

Pro Kala ryEnsimmäistä kertaa järjestetty Seafood Innovations 2022 -kilpailun voitto ja 10 000 euron pääpalkinto jaettiin Lagerblad Foods Oy:n Kalamurulle. Palkinto luovutettiin Kalatalouden Innovaatiopäivillä Helsingissä 3.11.2022.Lagerblad Foods Oy:n HoReCa-tuote Kalamurulla on sekä Sydän- että Hyvää Suomesta -merkki. Silakasta ja särkikaloista jauhettu muru paistetaan valurautapannulla ja pakastetaan tuoreeltaan. Tuotetta voi käyttää esimerkiksi tonnikalan tapaan.Arviointiraati kehui Kalamurun mahdollisuuksia ja sitä, miten tuotteessa voidaan käyttää juuri niitä raaka-aineita, joille halutaan löytää nykyistä enemmän käyttöä, mm. särkikaloja ja silakkaa. Kalamurun mahdollisuus tonnikalan haastajana nähtiin valtavana mahdollisuutena, ja tuotteelle on selkeää kysyntää HoReCa-sektorilla ja se olisi lupaava esimerkiksi kouluruokailussa. Jo markkinoilla olevan tuotteen skaalautuvuus nähtiin myös etuna.Kilpailuun lähetettiin kymmeniä innovaatioita, joista asiantuntijaraati valitsi viisi shortlistalle. Nämä viisi innovaatioita esiteltiin Kalatalouden Innovaatiopäivillä ennen Kalamurun kruunaamista voittajaksi.– Kala-ala on todellakin tulevaisuuden ala! Innovaatioita tuli runsaasti, ja shortlistalla oli edustettuna niin kalastus, kalankasvatus, HoReCa- kuin kuluttajatuotesektorikin, toteaa asiantuntija- ja arviointiraadin puheenjohtaja, Nordic Foodtech VC:n Lauri Reuter.Seafood Innovations 2022 oli kaikille avoin kilpailu, jossa etsittiin kalan käyttöä tai tarjontaa edistäviä innovaatiota. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa ja sen idea on peräisin edistämisohjelman puitteissa toimivalta Kalakumousverkostolta. Kilpailun toteutti Pro Kala ry.

LisätiedotLisätietoja antaa:Lagerblad Foods Oy
Yhteyshenkilö Heidi Lerche