Ensimmäistä kertaa järjestettävän Seafood Innovations -kilpailuun ilmoitetuista kalan käyttöä tai tarjontaa edistävistä innovaatioista valittu shortlist on julkaistu Seafood Innovations 2022 -kilpailusivulla. Kilpailun voittaja julkistetaan Kalatalouden Innovaatiopäivillä Helsingissä 3. marraskuuta. Kaikkiaan kilpailuun ilmoitettiin 33 innovaatiota.

Viiden parhaan shortlistalle ylsivät:

• ”Vahtikoira”, autonomisesti liikkuva hyljekarkotin (Aalto-yliopiston Design Factory ja Product Development)
  • Lajittelusäleikkö, joka vapauttaa uhanalaiset lohikalat muikun troolikalastuksessa sisävesillä (Future Missions Oy)
  • Kalamuru, esimerkiksi tonnikalalle vaihtoehtoinen kalatuote ammattikeittiöille (Lagerblad Foods Oy)
  • PaRAS-kalankasvatusjärjestelmä, elementeistä kasattava modulaarinen kalankasvatusjärjestelmä (Luonnonvarakeskus)
  • Sushikukko, suomalainen kypsennetty ruiskalarulla (Verso Finland Oy)

Shortlistan valitsi asiantuntijaraati, jonka puheenjohtajana toimi Nordic Foodtech VC:n Lauri Reuter. Hän on tyytyväinen lopputulokseen.

– Listalla on hieno kattaus sekä kalastukseen että kalankasvatukseen liittyviä teknologisia innovaatioita, sekä uudenlaisia tuotteita ja tuoteideoita niin HoReCa- kuin kuluttajasektorille, hän kuvailee.

Raati arvioi innovaatioita viiden eri kriteerin näkökulmasta. Tarkastelussa olivat kalankäytön edistäminen, kumouksellisuus, taloudellisuus, vastuullisuus ja monistettavuus.

– On hienoa, että saimme uuteen kilpailuun jo ensimmäisellä kerralla paljon erilaisia innovaatioita. Uskon, että kuulemme vielä myös monista niistäkin, jotka jäivät nyt shortlistan ulkopuolelle, Reuter toteaa.

Shortlistan viisi innovaatiota ovat seuraavaksi arviointiraadin tarkastelussa, ja voittajan julkistetaan Kalatalouden Innovaatiopäivillä Helsingissä 3. marraskuuta.

Seafood Innovations -kilpailu on kaikille avoin kilpailu, jossa etsitään kalan käyttöä tai tarjontaa edistäviä innovaatioita. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa ja sen idea on peräisin edistämisohjelman puitteissa toimivalta Kalakumousverkostolta. Kilpailun toteuttaa Pro Kala ry.

Shortlist sekä innovaatioiden yhteyshenkilöiden yhteystiedot Seafood Innovations 2022 -kilpailusivulla

Lisätietoja antaa:

Katriina Partanen