Suomen vesissä ui monia kalalajeja, joita voisimme syödä reippaasti nykyistä enemmän. Niitä ovat esimerkiksi särki, lahna ja silakka. Ne ovat kalalajeja, joiden kalastusta voisi kestävästi lisätä. Näiden nykyisten vajaasti hyödynnettyjen kalojen syöminen tekee hyvää paitsi itsellesi, myös ilmastolle ja vesistöille. Niiden hiilijalanjälki on tutkitusti pieni, ja niiden mukana vesistöistä saadaan poistettua ravinteita.

Tuoreena näitä kaloja ei välttämättä kaupoista ainakaan aina löydy, mutta säilyke- ja pakasteosastolla kannattaa olla tarkkana! Valikoimat ovat kasvaneet viime vuosina hurjasti, ja erilaisia vaihtoehtoja löytyy jokaiseen makuun. Tonnikalapurkki ja valmiit kalapuikot ovat varmasti kaikille tuttuja ruokia, mutta tiesitkö, että vastaavia tuotteita tehdään nykyään myös tutuista Suomessakin uivista kaloista?

Kalasäilykkeiden joukosta löytää nykyään erilaisia luonnon- ja villikalasäilykkeitä. Niiden avulla saa helposti vaihtelua vaikkapa salaattiin tai pizzan päälle. Kalasäilykkeestä saa myös pastakastikkeeseen proteiinia ja tietysti herkullista makua. Retki- tai mökkieväänä lämpimässä säilyvä kalaherkku on ykkönen.

Arjen nopeisiin kokkaushetkiin löytyy helppoja vaihtoehtoja myös pakastehyllyltä. Jos kalaa ei tule syötyä suositusten mukaisesti kahdesti viikossa siksi, että kalaa pitää vaikeana valmistaa, voi kalakokkailun aloittaa valmiista kalapuikoista, pyöryköistä ja pihveistä. Helppojen puolivalmisteiden kanssa ei voi epäonnistua.

Joillain kalaruokien ystävilläkin on turhia ennakkoluuloja esimerkiksi särkeä ja lahnaa kohtaan. Ne ovat kuitenkin erinomaisia ruokakaloja, ja niistä saa paitsi terveellistä, myös kestävää, ilmastoystävällistä ruokaa. Pihveihin tai pyöryköihin jauhettuna eivät tunnu monien pelkäämät ruodotkaan. Tunnethan vanhan sananlaskun: syö särkeä, se kasvattaa järkeä!

Lähde; Pro Kala ry 10.8.2022