Uudet ideat rapujuhliin

Rapukausi on käynnissä heinäkuun 21. päivästä lokakuun loppuun saakka. Rapuja voi toki syödä muulloinkin: kaudessa on kyse ravustusajasta, jonka aikana siis kotimaisia rapuja saa pyytää. Pakasterapuja on saatavilla myös ravustuskauden ulkopuolella.

Harva syö rapuja lounaaksi tai edes arki-iltana, vaan tapana on pitää rapujuhlia. Perinteisiin rapujuhliin kuuluvat valkoiset liinat ja punaiset koristeet sekä snapsit ja juomalaulut. Jos samanlaisena vuodesta toiseen toistuvat juhlat alkavat kuitenkin kyllästyttää, voi inspiraatiota rapujuhliin hakea myös muualta – meille tuttu perinne ei ole ainut laatuaan.

Rapuja ja muita meren herkkujha syödään paljon USA:n etelävaltioissa ja etenkin Louisianassa niitä nautitaan seafood boil -nimeä käyttävissä juhlissa ja illanistujaisissa. Ravut keitetään mausteisessa liemessä yleensä maissin, perunoiden ja makkaran kanssa. Kaikki herkut kumotaan keskelle sanomalehdillä suojattua pöytää ja syödään sormin.

Kiinassa puolestaan ravut valmistetaan kuumassa wok-pannussa tulisten mausteiden kera. Ravut tarjotaan yleensä mala-nimisen mausteseoksen tai kastikkeen kera: mala tarkoittaa turruttavan tulista, joten todella mausteisen ruoan ystävien kannattaa etsiä käsiinsä tällainen resepti!

Mikäli rapujen kuoriminen tuntuu haastavalta, voi rapujuhlat pitää myös muunlaisia rapuherkkuja maistellen. Ravunpyrstöistä voi tehdä monelaista ruokaa keitoista salaatteihin ja hodareista rapukakkuihin. Ravun mausta voi siis nauttia, vaikka kokonaisten saksiniekkojen käsittely ei onnistuisi.

Lähde; Pro Kala ry, 8.9.2021