Kordelinin säätiön Jaakko Kolmosen ruokakulttuuripalkintojen saajat on julkistettu tänään 2.4.2020. Yksi neljästä palkinnosta annettiin Pro Kala ry:lle.

– Olemme erittäin kiitollisia ja otettuja tästä tunnustuksesta, iloitsee yhdistyksen toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Alfred Kordelinin säätiö on jakanut vuodesta 2011 Jaakko Kolmosen rahaston kautta ruokakulttuuripalkintoja yksityishenkilöille, yrityksille ja yhteisöille ansioituneesta työstä suomalaisen ruokakulttuurin vaalimiseksi ja edistämiseksi.

Pro Kala ry:n palkitsemista säätiö perustelee muun muassa yhdistyksen jakamalla kalatiedolla sekä sen kalatoimialan eteen tekemällä työllä:

”Modernilla tavalla, perinteitä unohtamatta, yhdistys viestii käytännönläheisesti ja monipuolisin menetelmin, miten ja miksi syödä kalaa, oli se sitten silakkaa, kasvatettua kirjolohta tai järvikalaa. Verkkosivuilla olevat reseptit ovat moderneja ja kaikkien käytettävissä. Yhdistyksen ansiosta kalatietous ja kalojen käsittelytaidot ovat uineet kotitalouksiin, oppilaitoksiin, tukku- ja vähittäiskauppoihin sekä ammattikeittiöihin.”

– Pro Kala ry on monipuolinen yhdistys. Jaamme kuluttajille tietoa kalan käytöstä ruoanlaitossa, järjestämme verkostoitumistilaisuuksia toimialalle ja viemme viestiä kala-alalta medialle ja päättäjille, Partanen kertoo.

Yhdistyksen toimintaan kuuluvat esimerkiksi prokala.fi-sivuston ylläpito, Kansallisen kalakeittopäivän viettäminen, vuosittaiset Kalatalouden Innovaatiopäivät ja osallistuminen alan kansainvälisille messuille.

– Kala on, kuten yhdistyksemme motto kuuluu, helppoa, hyvää ja herkullista. Suositusten mukaan kalaa tulisi syödä ainakin kahdesti viikossa. Haluamme varmistaa, ettei kala jäisi kokkaamatta ainakaan sen takia, ettei tietoa ole siitä, kuinka sitä voisi valmistaa, Partanen selittää.

Työ kalatoimialan eri edustajien kanssa on myös tärkeä osa yhdistyksen toimintaa.

– Teemme yhteistyötä niin ammattikalastajien, kalankasvattajien, jalostajien ja kalakauppiaiden kuin tutkimuksen ja hallinnonkin kanssa, Partanen sanoo.

Lisätietoja antaa:

Katriina Partanen