Pääsiäisenä on aikaa herkutella yhdessä läheisten kanssa. Yllätä ruokavieraat raikkaalla poke bowlilla, joka tuo väriä ja makua pääsiäispöytään. Jokainen vieras voi koota annoksensa oman makunsa mukaan.

Oletko jo testannut poke bowlia? Alun perin Hawajilta kotoisin oleva ruokalaji on noussut suosituksi ympäri maailmaa, eikä ihme! Poke bowl on värikäs ja näyttävä tarjottava, joka muistuttaa makumaailmaltaan sushia. Ruokaisa poke bowl maistuu sekä alku- että pääruokana, ja se on helposti muunneltavissa.

Tärkeä osa herkullista pokea on maistuvaksi marinoitu kala. Tässä reseptissä käytetään kirjolohta, joka saa makua soijakastikkeesta, seesamista ja hunajasta.

Valmiissa poke boweleissa raaka-aineet asetellaan usein sektoreittain, mutta valmiiden annosten sijaan voit tarjoilla kaikki ainesosat omista kulhoistaan. Tällöin jokainen ruokailija saa valmistaa oman annoksensa mieltymystensä mukaan.

Valmista kirjolohi-poke alla olevan ohjeen mukaan ja tarjoa kalan kanssa keitettyä riisiä (sushi-, basmati- tai jasmiiniriisiä) sekä paloiksi leikattua avokadoa, kurkkua ja mangoa sekä esimerkiksi edamamepapuja ja kevätsipulia. Kastikkeeksi sopivat majoneesi tai teriyaki-kastike, ja annoksen voi koristella seesaminsiemenillä, tuoreilla yrteillä ja limen siivuilla.

Kirjolohi-poke

500 g kirjolohi- tai lohifileetä
1 salaattisipuli
3 kevätsipulinvartta
3 rkl Wakame-merilevää liotettuna

Kastike:

4 rkl soijakastiketta
2 rkl seesamiöljyä
2 rkl seesaminsiemeniä
1 rkl hunajaa

Lisäksi:

4 rkl maapähkinöitä hionennettuna

Leikkaa kirjolohifilee nahattomiksi sentin kuutioiksi. Hienonna salaattisipuli ja merilevä. Lisää lohikuutioiden joukkoon. Sekoita kastikkeen ainekset ja lisää kastike kalan joukkoon. Anna maustua 10 minuuttia. Viimeistele pähkinöillä ja tarjoa riisin ja lisukkeiden kera.

Lähde; Pro Kala ry 4.4.2023