Päädytkö usein tekemään samoja kalaruokia viikosta toiseen? Sesonkiajattelu tuo vaihtelua ruokapöytään: kannattaa kokata sitä, mitä juuri nyt on parhaiten tarjolla. Alkuvuodesta sesongissa on muiden muassa lota lota eli made.

Made tai matikka on turskansukuinen, pitkulainen kala, jota Suomessa tavataan niin järvistä kuin rannikoiden murtovesistäkin. Vaikka kylmissä vesissä viihtyvää madetta voidaan pyytää muulloinkin, on talvi sen sesonkiaikaa.

Mateen liha on vaaleaa, kiinteää ja vähärasvaista. Se pysyy kypsennettäessä hyvin koossa, mikä tekee siitä erinomaisen keittokalan: madekeitto kuuluukin monien suosikkisoppiin.

Jos kalankäsittely on vierasta, persoonallisen näköiseen mateeseen voi pelätä tarttua. Kalatiskin henkilökunta on kuitenkin apunasi: hyvin varusteltujen kauppojen kalatiskeiltä madetta saa ostaa kokonaisena, nyljettynä, fileinä ja tarvittaessa jopa kuutioina. Jos teet keittoa, voit pyytää perkeet mukaasi kalaliemen keittämiseen tai käyttää valmista lientä.

Made on hyvin vähäruotoista. Ennen ruuaksi valmistusta se tavallisesti nyljetään eli sen nahka poistetaan. Kaikki mateen valmistustavat eivät kuitenkaan vaadi nylkemistä, sillä nahka säilyttää makuaineita ja pitää kalan koossa kypsymisen aikana. Mateella on suomut, kuten muillakin kaloilla – ne vain ovat niin pieniä, että made ulkonäöltään eroaa siksi monista suomukaloista.

Mateen mäti on monen mielestä suurta herkkua. Jos ostat kokonaisen mateen ja löydät siitä mätiä, olet onnen pekka! Mateen mäti on arvokasta, eikä sitä missään nimessä kannata heittää pois. Muista, että mäti täytyy pakastaa. Pidä suolattua mätiä pakkasessa vähintään vuorokausi ennen herkuttelua.

Lähde; Pro Kala ry 28.1.2021