Törmäsitkö herkulliselta kuulostavaan ahvenreseptiin? Vesi herahti kenties jo kielelle, ja lähdet heti kauppaan hakemaan aineksia. Kalatiskillä joutuukin yllättäen pettymään: ahven on loppu. Kalalajeja voi onneksi vaihdella helposti, kunhan muistaa muutaman käytännön vinkin.

Nyrkkisäännöksi voisi sanoa, että vaalean kalan voi korvata helposti toisella vaalealla kalalla ja punaisen toisella punaisella. Lohen voi siis korvata kirjolohella ja ahvenen kuhalla. Kaloilla on toki vienoja makueroja, mutta lopputulos ei poikkea kovin paljoa.

Etenkin vaaleiden kalojen osalta fileet voivat olla hyvinkin eri kokoisia. Jos neljän annoksen reseptissä siis kehotetaan käyttämään neljää siikafilettä, täytyy ottaa huomioon, että siikafileet ovat yleensä isompia kuin vaikkapa ahvenfileet. Fileetä kannattaa varata noin 100-150 grammaa ruokailijaa kohden, perkaamatonta kalaa enemmän.

Silakan ja muikun voi myös usein vaihtaa keskenään. Kypsennysajat ja -tavat ovat samanlaisia, joten paistettujen silakoiden ohjeella paistuvat myös muikut ja muikkukukon voi tuunata silakkakukoksi. Säilyketonnikalan ystävä puolestaan voi saada vaihtelua vaikkapa pastavuokaan tai pizzan täytteeksi kotimaisista järvikalasäilykkeistä.

Hauesta tehdään usein erilaisia murekkeita ja pyöryköitä. Niitä voi tehdä myös muusta kalasta, mutta silloin massaan kannattaa lisätä sidosainetta, kuten kananmunaa tai korppujauhoja.

Lähde; Pro Kala ry