Ministeriölle mitali ja kunniakirja vaelluskalakantojen palauttamiseksi tehdystä työstä

12.5.2015

Maa- ja metsätalousministeriölle myönnettiin 6. toukokuuta Kemijoki-seminaarissa Lohijokitiimi ry:n mitali ja kunniakirja vaelluskalakantojen palauttamiseksi tehdystä työstä. Maa- ja metsätalousministeriö pyrkii myönteiseen vaelluskalakantojen palauttamiseen tähtäävään politiikkaan ja sen aktiiviseen edistämiseen. Ministeriöltä on valmistunut viime vuosina kalastrategia sekä lohi- ja meritaimenstrategia, jotka ovat osaltaan saattaneet vaikuttaa kunniakirjan ja mitalin saamiseen.

– Mitali ja kunniakirja tulivat meille kuitenkin täysin yllätyksenä, kertoo maa- ja metsätalousministeriötä tilaisuudessa edustanut kalatalousylitarkastaja Jouni Tammi.

Mitalissa on pronssinen perhokelan kelaosa, jossa kuvataan kalaportaat ja toisella puolella padon läpi nousseet lohet. Mitali ja kunniakirja ovat kunnianosoituksia koko ministeriölle, mutta erityisesti ministeri Petteri Orpolle, joka on vaikuttanut aktiivisesti kalatalous- ja vaelluspolitiikkaan.

Mitalit jaettiin Keminmaan kunnan valtuustosalissa Lapin Ely-keskuksen ja Lohijokitiimi ry:n järjestämässä ajankohtaiskatsauksessa vaelluskalojen palauttamisesta Kemijoen vesistöön. Mitalien myöntämisen lisäksi seminaarissa kuultiin eri asiantuntijoiden puheenvuoroja. Toinen mitali luovutettiin Luonnonvarakeskuksen tutkija Panu Orellille.