Valitse sivu

Lohi on kysyttyä tavaraa erityisesti ravintoloissa. Koronarajoitusten purkautumisen jälkeen kysyntä kasvoi hurjasti, ja kalankasvatusongelmat Chilessä nostivat norjalaisen lohen kysyntää entisestään.

Tuore kala eli käytännössä lohi maksoi heinäkuussa lähes 40 prosenttia vuodentakaista enemmän. Kohonnut hinta on nakertanut kalan myyntiä.

Tuore kala eli käytännössä lohi maksoi heinäkuussa lähes 40 prosenttia vuodentakaista enemmän. Kohonnut hinta on nakertanut kalan myyntiä. KUVA: ALIISA SALMINEN / AAMULEHTI

SUOMALAISET kuluttajat ovat jo alkaneet muuttaa ostokäyttäytymistään ruoan hintojen nousun takia.

Erityisesti muutos näkyy tuoreen kalan, eli käytännössä lohen myyntimäärissä. Lohen hinta on noussut lähes 40 prosenttia vuoden sisällä.

Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan kalan myynti laski 52 prosenttia tämän vuoden alkupuoliskolla viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna.

Mutta miksi lohi on niin kallista?

MONEN elintarvikkeen hinta on noussut etenkin Venäjän aloittaman sodan jälkeen, kun lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat kallistuneet. 

Lohen hinta alkoi nousta kuitenkin jo ennen sotaa. Syy on koronarajoituksissa, kertoo Luonnonvarakeskuksen tutkija Kaija Saarni.

Lohi on suosittu raaka-aine ravintoloissa. Kun ravintolat olivat pitkään kiinni, laski myös kalan kysyntä, minkä myötä kalan perkuumäärät pienenivät.

Kun rajoitukset purettiin, lähti kysyntä myös uuteen nousuun. Norjalaista kalaa perattiin vuonna 2021 poikkeuksellisen paljon, Saarni kertoo.

”Kasvatuskasseihin jäi kappalemääräisesti vähemmän kalaa kuin yleensä. Sen lisäksi tuli kylmä talvi, eli kala ei kasvanut. Kalaa on ollut siis poikkeuksellisen vähän tarjolla”, Saarni selittää.

Kysyntään ei pystytty heti vastaamaan, sillä lohen kasvattaminen on hidasta. Lohi kasvaa teuraskuntoon noin kolmessa vuodessa.

Lohen vientihinnat ovat viime viikkoina olleet laskussa, Saarni kertoo.

”Osittain syynä on se, että hinta on ylittänyt jonkinlaisen kipukynnyksen”, Saarni sanoo.

LOHEN hinnan nousu on maailmanlaajuista. Norja on pääosin palvellut Euroopan markkinoita, kun taas Chile on palvellut Yhdysvaltain markkinoita.

Yhdysvalloissa ruokakulttuuri on erilainen, Saarni kertoo. Siellä kotitalouksien ruokaan käyttämästä budjetista puolet menee ravintoloihin. Ravintoloiden sulkeutuminen ja jälleen avautuminen siis vaikutti merkittävästi lohen kysyntään.

Chilen lohituotanto on kuitenkin monin tavoin ongelmissa. Tuotanto itsessään aiheuttaa ympäristö- ja terveysongelmia, ja lisäksi tuotantoa ovat viimeisen parin vuoden aikana haitanneet niin leväkukinnot kuin meren hapettomuuskin.

Kun Chilen kalantuotanto on yskinyt, on Norja paikannut vajetta viemällä kalaa myös Yhdysvaltoihin. Sekin vaikutti viime vuoden suuriin perkauslukuihin.

Kylmän talven ja Chilen kalankasvatuspulmien jälkeen kalaa on siis ollut yksinkertaisesti ympäri maailman tarjolla vähemmän kuin kysyntää olisi. Se on hilannut hintoja nopeasti ylöspäin.

S-RYHMÄN mukaan kuluttajat ovat siirtyneet lohesta kotimaisen kalan puoleen, koska se on edullisempaa. 

Esimerkiksi muikku ja hauki ovat kilohinnoiltaan edullisempia kuin lohifileet. Sen sijaan kuha ja siika ovat usein lohta kalliimpia.

”Kotimaista kalaa on niin niukasti tarjolla, että se niukkuus pitää hinnan korkealla”, Saarni sanoo.

Lähde; Helsingin Sanomat 24.8.2022