ETL:n puheenjohtajana jatkava Annikka Hurme: Kotimaisen ruoka-alan elinkyky varmistettava

Elintarviketeollisuusliitto on valinnut tänään syyskokouksessaan hallituksen vuodelle 2022. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Valio Oy:n toimitusjohtaja Annikka Hurme. Myös varapuheenjohtajat, Elonen Oy Leipomon toimitusjohtaja Jari Elonen ja Oy Hartwall Ab:n toimitusjohtaja Kalle Järvinen, jatkavat tehtävissään.

Uusia jäseniä hallituksessa ovat Arla Oy:n toimitusjohtaja Pia Jormanainen, Polttimo Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pär-Gustaf Relander ja Oy Gust. Ranin / Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen.

Elintarviketeollisuus rakentaa kestävää tulevaisuutta

Annikka Hurmeen mukaan on hieno saavutus, että kotimaisen elintarviketeollisuuden toimijat ovat onnistuneet pitämään ruokakauppojen hyllyt täysinä koronaviruspandemiasta huolimatta.

– Vaikka ruokahuollon turvaaminen poikkeuksellisissa oloissa on ollut ensisijaista, samaan aikaan elintarvikeyritykset ovat rakentaneet määrätietoisesti alan tulevaisuutta ja panostaneet tänä vuonna EK:n investointitiedustelun arvion mukaan yli 600 miljoonaa euroa muun muassa ilmastoystävälliseen tuotantoon, vähähiilisyyteen ja kestävään kehitykseen. Moni elintarvikealan yritys on jo sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin, Annikka Hurme sanoo.

– Huipputeknologialla ja -osaamisellaan yritykset vahvistavat kilpailukykyään pärjätäkseen tiukassa kilpailussa niin kotimarkkinoilla kuin viennissä.

FoodDrinkEuropen tuoreessa vertailussa suomalainen elintarviketeollisuus nousi jälleen Euroopan ykköseksi, kun tarkasteltiin suhteellisia euromääräisiä panostuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ei siis ihme, että suomalaisia elintarvikkeita ja ruoka-alan innovaatioita on nähty kuluneenakin vuonna kansainvälisillä palkintopalleilla.

– Suomalaiset antavat vahvan tuen kotimaiselle ruualle, ja pandemia-aikana luottamus on vain kasvanut. Tutut, ikoniset ruokabrändimme sijoittuvat erilaisissa brändi- ja vastuullisuuslistauksissa kärkisijoille vuosi toisensa jälkeen. Ruoka tarjoaa ihmisille elinvoiman ja hyvinvoinnin lähteen, josta on lupa myös nauttia!

Annikka Hurme muistuttaa, että huoltovarmuuden kannalta kriittinen kotimainen elintarvikeala tarvitsee elinvoimaista alkutuotantoa. Viime kesän huonot sadot sekä nopeasti kallistuneet energian ja lannoitteiden hinnat koettelevat ruoantuottajia tänä talvena riippumatta siitä, tuotetaanko tilalla viljaa, perunaa, härkäpapua, lihaa tai maitoa.

– Tämänhetkisessä akuutissa, kustannusten nousun aiheuttamassa tilanteessa on elintärkeää varmistaa kaikkien ruokaketjun toimijoiden, ennen kaikkea alkutuotannon, elinkyky. Pidemmällä aikajänteellä Suomessa tarvitaan ennakoivaa, pitkäjänteistä maatalous- ja ruokapolitiikkaa. Emme ole suljettu markkina emmekä siksi voi rasittaa kotimaista ruokaketjuamme lisäkustannuksilla, Annikka Hurme painottaa.

Elintarviketeollisuusliiton hallitus vuodelle 2022

Toimitusjohtaja Annikka Hurme, Valio Oy

Varapuheenjohtajat

Toimitusjohtaja Jari Elonen, Elonen Oy Leipomo