Kalayrittäjä odottaa miljoonakauppoja Kiinan kanssa – Suomen viranomaiskäsittely jarruna

Aamulehti, 24.7.2015

Sastamalalaisen V. Hukkanen Oy:n kalanvienti Kiinaan on myötätuulessa, kertoo Alueviesti.
– Kiinasta on kerrottu, että vientiasiat ovat kunnossa, kunhan Suomen viranomaiset hyväksyisivät meidät vientikelpoiseksi Kiinan vientiyritykseksi. Odotamme Elintarvikevalvontavirastolta ja Maa- ja metsätalousministeriöltä myönteistä ratkaisua, toimitusjohtaja Veijo Hukkanen kertoo.Alueviestin mukaan Hukkasta ihmetyttää, miten hitaasti asiat etenevät Suomessa.

– Suomihan tarvitsee vientiyrityksiä, joten asioiden käsittelyn pitäisi kyllä olla ripeätä. Tuntuu siltä, että Eviran ja ministeriön yhteistyö ei suju kovinkaan jouhevasti.Hukkasella on Kiinassa edustaja, joka valmistelee kauppoja. Tukkureita on tulossa Suomeen tutustumaan yritykseen.

– Alkuun haluaisin viedä Kiinaan kotimaista hyvälaatuista kirjolohta. Se tuntuu kiinnostavan heitä. Lisäksi tavoittelemme kalajalosteiden vientiä, toteaa Veijo Hukkanen.Yhtiö odottaa miljoonakauppojen syntyä Kiinaan kanssa. Kalaneuvos-tuotteistaan tunnettu V. Hukkanen Oy täytti tänä vuonna 40 vuotta. Liikevaihtoa yhtiö hieroo vuodessa yli 50 miljoonaa euroa.