Tällä viikolla vietetään sekä Itämeripäivää (torstai 26.8.) että Suomen luonnon päivää (lauantai 28.8.) Molempia päiviä voi juhlistaa kokkaamalla kalaa, sillä kalaruoka on todellista ekoruokaa!

Rehevöityminen on yksi Itämerta vaivaavista ongelmista. Rehevöitymistä aiheuttavaa fosforia on haastavaa poistaa merestä – mutta yksi tehokas keino on jo olemassa, nimittäin kalastus! Kalojen mukana vesistöistä poistetaan tonneittain fosforia. Kyseinen hivenaine on kaikelle elämälle – myös meille ihmisille – välttämätön ravinne. Meressä liika fosfori aiheuttaa rehevöitymistä ja näkyy esimerkiksi sinilevän määrän kasvamisena. Itämeripäivää järjestävä John Nurmisen säätiö kannustaakin kokkaamaan lähivesien kaloista tehdyn aterian.

Sama ravinneongelma vaivaa myös monia tuhansista järvistämme. Järvikalaa syömällä on mukana poistamassa ravinteita sisävesistä. Vaikka maailmalla puhutaan liikakalastuksesta, Suomessa voi kotimaisia kaloja syödä huoletta. Ahventen, haukien, muikkujen, kuhan ja silakan ja monien muiden tuttujen ruokakalojen kannat ovat kestävällä pohjalla.

Entäpä kasvatettu kala? Suomessa kalankasvatus on tarkasti säädeltyä ja ympäristö otetaan kaikessa toiminnassa huomioon. Kalankasvatuksen osuus Itämeren ravinnekuormituksesta on alle kaksi prosenttia. Suomalainen kirjolohi on siis myös erittäin ekologinen valinta.

Tee siis herkullinen ympäristöteko ja valitse lautaselle kalaa! Reseptejä löydät esimerkiksi www.prokala.fi/reseptit.

Lähde; Pro Kala ry 24.8.2021