Arkiruoan reseptiltä vaaditaan paljon. Ruoan olisi hyvä olla paitsi tietysti maittavaa, myös helppoa ja nopeaa valmistaa. Avuksi tulevat kala ja pasta: molemmat valmistuvat nopeasti, ja niiden yhdistelmä on herkullinen!

Italiassa mereneläväpastat ovat suosittuja, ja erilaisia frutti di mare -reseptejä on rajattomasti. Kenties tunnetuimpia on spaghetti alle vongole, simpukkapasta, jossa simpukat ovat kuorissaan. Pastan joukkoon laitetaan Italiassa sardelleja, katkarapuja ja mustekalaakin, mutta herkullisen kalapastan tekee myös tutummista raaka-aineista kuten hauesta, kirjolohesta tai savusiiasta.

Kalaa olisi hyvä syödä ainakin kaksi kertaa viikossa. Kellojen siirtämisen myötä illat ovat taas entistä pimeämpiä, ja valottomana aikana kala nousee entistä tärkeämmäksi. Syynä on sen sisältämä D-vitamiini. Sitä saadaan auringonvalosta, mutta Suomen olosuhteissa paistetta ei riitä takamaan D-vitamiinin riittävää saantia. Kala on tärkeimpiä luonnollisia D-vitamiinin lähteitä, sillä kalan lisäksi sitä on runsaasti ainoastaan joissain sienissä.

Pastasta saa hiilihydraatteja, kalasta puolestaan proteiinia. Pastan voi vaihtaa täysjyväversioon ja markkinoilla on myös useita gluteenittomia vaihtoehtoja, joten pastareseptit ovat helposti muokattavissa eri ruokavalioille sopiviksi. Kalan rasva on hyvää, pehmeää rasvaa, ja se sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja.

Lähde; Pro Kala ry