Koronaviruksen mullistama arki näkyy myös kalakaupoissa. Kauppareissuja on vähennetty, ravintolat myyvät ainoastaan take-awayta, kotona vietetään nyt enemmän aikaa. Kysyimme kolmelta kalakaupalta, miten kaupankäynti on muuttunut poikkeustilanteessa.

Alkuvuodesta järjestettiin Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailu. Yksi kilpailun finalisteista oli Turun kauppahallissa sijaitseva Herkkunuotta. Kauppias Johan Hellsten kertoo, että poikkeukselliseen tilanteeseen on lähdetty sopeutumaan panostamalla etenkin palveluun.

– Pienetkin asiat, joilla asiakasta pystyy palvelemaan ja auttamaan, satavat kyllä omaan laariin. Hyvä palvelu ja auttaminen muistetaan, ne auttavat brändiä myöhemminkin, Hellsten sanoo.

Kotiinkuljetukset käyttöön
Herkkunuotassa laitettiin verkkokauppa nopeasti pystyyn ja järjestettiin kotiinkuljetusmahdollisuus. Asiakas voi myös tulla noutamaan ostoksensa niin, että ne toimitetaan autoon, eli asiakkaan ei tarvitse tulla kauppahalliin sisälle.

– Samalla kertaa voimme viedä asiakkaalle myös vaikka lihakauppiaalta tilatun kassin, eli pyrimme auttamaan kaikin tavoin, Hellsten toteaa.

Vihannesmyyntiä Turun kauppahallissa ei oikein ole. Tällä hetkellä Herkkunuotasta voi ostaa esimerkiksi kalakeiton ainekset siitä huolimatta.

– Kalakeiton aineksia on aina haettu paljon, eli kalakuutioita ja kalalientä. Otimme tiskiin lisäksi hieman perunoita, muita juureksia, tilliä ja sen sellaista, jota bistroa varten tarvitsemme joka tapauksessa. Näin asiakkaalta säästyy yksi ylimääräinen kauppakäynti, Hellsten selittää.

Kesää kohti
Pääsiäisviikonloppu sujui vähittäiskaupan myynnin osalta jo samaan tapaan kuin ennen vanhaan.

– Myynnissä nähtiin samat luvut kuin viime vuonna, se oli meiltä hyvä suoritus, Hellsten iloitsee.

Valmistautuminen, kassasta löytyvä puskuri ja henkilökunnan joustaminen ovat olleet avainasemassa.

– Moni meistä pitää nyt kesälomia, jotta ketään ei tarvitsisi lomauttaa, ja olemme valmiina, jos kesää vasten ravintolat taas avataan ja tukkupuolen myynti lähtee vetämään. Henkilökunta lähti tähän mukaan hyvin. Keskitymme nyt siihen, että kaikilla pysyisi työt, ja että olemme täydessä iskussa kunhan tilanne taas normalisoituu, Hellsten kertoo.
Pienetkin asiat, joilla asiakasta pystyy palvelemaan ja auttamaan, satavat kyllä omaan laariin.

Ostokäyttäytyminen muuttunut
Tampereen kauppahallin Kalaherkut Nygren oli yleisön suosikki Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailussa. Asiakkaat eivät ole jättäneet poikkeustilassakaan lempikauppaansa.

– Tämä tilanne on kyllä vaikuttanut ihmisten ostokäyttäytymiseen. Ei tulla hakemaan yhtä fileetä, vaan ostetaan enemmän kerralla. Paikallisia yrityksiä halutaan tukea, kauppias Valtteri Nygren kertoo.

Myös Kalaherkut Nygren on aloittanut kotiinkuljetuksen. Kalaa saa kotiovelle taksikyydillä.

– Paikalliset taksiyrittäjät ovat isossa pulassa tässä tilanteessa. Teemme heidän kanssaan yhteistyötä siten, että he kuljettavat tilauksia ja saavat kuljetusmaksun kokonaisuudessaan, eli me emme ota siitä välistä mitään, Nygren selittää.
Asiakkaat ovat olleet todella ymmärtäväisiä. Toivon, että tällainen ymmärtäväisyys jatkuisi myös tämän koronan jälkeenkin.
Palvelu on otettu hyvin vastaan, ja vähittäiskaupan myynnit alkavat olla jo lähes samaa tasoa kuin ennen koronaviruksen aiheuttamia rajoituksia. Lomautuksia on pystytty perumaan, vaikka tukkukaupan pysähtyminen vei liikevaihdosta puolet.

Positiivisia puolia
– Ihmisillä on nyt enemmän aikaa kotona miettiä, millaista ruokaa valmistaisi. Laadukas raaka-aine tekee kauppansa. Meillä on ollut periaatteena tukea paikallisia kalastajia siten, että ostamme aina kaiken, mitä heillä on myydä. Pelkäsimme, että joudummeko nyt kieltäytymään kalasta, mutta siihen ei ole tultu. Kotimainen kuha kulkee kätevästi taksilla ja käy kaupaksi hyvin, Nygren kehuu.

Korona-ajoissa on jotain hyvääkin.

– Meillä oli kotiinkuljetuksissa hieman alkukankeuksia. Ennen koronaa olisimme luultavasti saaneet korvat punaisina kuunnella haukkuja, mutta nyt asiakkaat ovat olleet todella ymmärtäväisiä. Toivon, että tällainen ymmärtäväisyys jatkuisi myös tämän koronan jälkeenkin, Nygren sanoo.

Kauppareissu voi olla henkireikä
Poikkeuksellinen tilanne näkyy myös isoissa kaupoissa. Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailun voittaneen, Helsingin keskustassa sijaitsevan Food Market Herkun kalamestari Topi Vaissi kertoo, että kotiinkuljetusten määrä on kasvanut huomattavasti.

– Paikan päällä käyvien asiakkaiden määrä on vähentynyt, mutta yllättävän paljon heitä silti käy. Ehkä kaupassa käynti on joillekin sellainen henkireikä, kun missään muualla ei oikein pääse käymään tällä hetkellä, Vaissi arvioi.

Tuotteita on pakattu valmiiksi aiempaa enemmän. Palvelutiskin altaasta voi tuorekalaakin ostaa valmiiksi pakattuna.

Myynneissä eivät Vaissin mukaan viiikonloput erotu nyt yhtä selkeästi, kuin aikaisemmin. Myynnit ja etenkin kotiinkuljetukset ovat jakautuneet tasaisemmin eri päiville, kun aikaisemmin kotiin tilattiin etenkin viikonlopuksi kalaa. Virtuaaliseen ostoskoriin valitaan myös eri tuotteita.

– Niin sanottujen perustuotteiden menekki on ehkä hieman kasvanut: lohta, siikaa, kirjolohta ja kuhaa myydään toki muutenkin paljon, mutta niiden osuus on noussut etenkin kotiinkuljetuksissa. Erikoisuuksia käydään paikan päällä katsomassa, nettikaupasta ostetaan tavallisempia tuotteita, Vaissi sanoo.

Lähde; Pro Kala ry