Kala on terveellistä, sen varmasti tietää jokainen. Suositus on, että kalaa tulisi syödä ainakin kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen. Mutta mikä kalasta tekee niin terveellistä? Tässä tärkeimmät tekijät listattuna!

1. Kala on verraton D-vitamiinin lähde

D-vitamiinia on kalassa luontaisesti runsaasti.  D-vitamiini on erittäin tärkeä esimerkiksi luuston terveydelle, ja se on yhdistetty lukuisissa tutkimuksissa myös vastustuskykyyn. D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalossa, ja näin kesällä Suomenkin leveysasteilla on mahdollista saada riittävästi D-vitamiinia ulkona. Syyskuusta toukokuuhun aurinko ei kuitenkaan paista tarpeeksi, ja siksi D-vitamiinia on tärkeä saada myös ravinnosta.

2. Hyvää, pehmeää rasvaa

Rasvoja on erilaisia: moni suomalainen syö liikaa kovia rasvoja, joita on esimerkiksi voissa ja punaisessa lihassa. Kaloissa oleva rasva on puolestaan pehmeää rasvaa, ja se sisältää ihmiselle välttämättömiä omega-3-rasvahappoja. Eri kalalajien rasvapitoisuus vaihtelee 0,5 – 24 % välillä. Vähärasvaisia kaloja ovat mm. hauki, ahven ja kampela. Eniten rasvaa on lohessa ja kirjolohessa. Vähärasvaisuutensa ansiosta kalat sisältävät myös melko vähän energiaa.

3. Proteiinia ja kivennäisaineita

Biologiselta arvoltaan kalan proteiini on yhtä hyvää lihan, kananmunan ja maitotuotteiden kanssa. Kala sisältää monipuolisen valikoiman eri ravintoaineita, mutta erityisen runsaasti siitä saa D-vitamiinin, hyvien rasvahappojen ja proteiinin ohella B12-vitamiinia ja seleeniä. Kalan säännöllinen käyttö on hyvä keino turvata useiden muidenkin vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia, varsinkin jos ruokavalio sisältää niukasti tai ei ollenkaan lihaa ja maitotuotteita

Lähde; Pro Kala ry