Juhannus on kesän kohokohtia. Etenkin tällaisena vuonna, kun monet perinteiset kesätapahtumat on peruttu, nousee juhannus entistä tärkeämmäksi. Juhlan tuntua saa juhlapöydän tarjoiluista, ja juhannuspöytään kuuluvat erityisesti uudet perunat ja erilaiset kalaherkut.

Kala on kevyempää syötävää verrattuna esimerkiksi grillattaviin lihoihin, ja helteiden helliessä tuhdimman ruoan kylkeen monesti kaipaakin jotain hieman kevyempää. Valmiit savukalat ja marinoidut sillit puolestaan helpottavat kokkausta ja ovat todella hyvä vaihtoehto esimerkiksi veneelle tai mökille, missä kokkaaminen voisi muuten olla haastavaa tai siihen ei haluta käyttää aikaa.

Mausteiset kalaherkut voi myös valmistaa itse. Silloin voit tehdä mausteliemestä juuri omaan makuusi sopivan ja tuunata tutuista resepteistä uusia versioita ja kokeilla erilaisia makuja. Marinoidut silakat tai sillit laitetaan tekeytymään hyvissä ajoin etukäteen, ja juhannuksena ne voi vain nostaa tarjolle.

Lähde; Pro Kala ry