Suomalaisten elintavat, mieltymykset ja tavat muuttuvat vuosien kuluessa. Myös arkiruokailu on tällä hetkellä murroksessa. Mutu-tuntuman sijaan asiasta on tarjolla tutkimustietoa: Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa on tehty ruokatutkimusta yli 15 vuoden ajan. Arkiruokailua tutkinut Terhi Pohjanheimo kertoo, että vaikka tottumukset muuttuvat, kalalla on edelleen tärkeä merkitys suomalaisten arjessa ja ruokapöydässä.
Pohjanheimo on tutkimuspäällikkönä Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiseskuksessa sijaitsevassa Aistilassa. Aistilan avulla yritykset voivat esimerkiksi testata tuotteitaan ja tuoteideoitaan, saada apuja tuotekehitykseen ja kouluttaa henkilökuntaa.
Aistila toteutti Innotori-
– Vastuullisuus mietityttää kuluttajia ja heijastuu arkiruokailuun. Moni haluaa esimerkiksi vähentää punaisen lihan käyttöä, Pohjanheimo kertoo.
Tilastollisesti katsottuna vielä punaisen lihan käyttö ei ole valtakunnallisesti vähentynyt. Tutkimuksissa kuitenkin on tullut selvästi ilmi, että asia kiinnostaa.
– Uusia vaihtoehtoja on tullut runsaasti, ja kuluttajat hakevat niistä itselleen sopivia, Pohjanheimo toteaa.
Yksi vaihtoehdoista on ylitse muiden: kala.
– Olemme kysyneet niiltä, jotka haluavat vähentää punaisen lihan käyttöä, että millä he korvaisivat sen. Kala on ykkösvaihtoehto, Pohjanheimo sanoo.
Hän arvioi, että kalan tuttuus on tekijä, jonka ansiosta se sai ykkössijan.
Vastuullisuuden lisäksi kuluttajilla on muitakin mieltymyksiä, joiden mukaan arkipäivän ateriat valikoituvat.
– Hyvä maku on tietysti tärkeä. Helppous korostuu myös: kuluttajat haluavat helposti ostettavia ja valmistettavia ruokia, Pohjanheimo selittää.
Helppouden suhteen hän näkee kalalla olevan petrattavaa. Moni kokee kalan vaikeaksi valmistaa.
– Markkinoilla on toki helppojakin vaihtoehtoja, kuten kalasuikaleita ja vastaavia. Nykyihmisellä ei ehkä ole kaikkia niitä taitoja, joita tarvittaisiin esimerkiksi silakkaruuan valmistamiseen, Pohjanheimo pohtii.
Kuluttajien ohjeistus eri vaihtoehdoista ja kalan käytöstä arjessa on avainasemassa. Pohjanheimo kehottaakin yrityksiä korostamaan näitä asioita. Uusille tuotteille ja etenkin helpoille ja nopeille, vastuullisille vaihtoehdoille on kysyntää.
– Hyödynnettävää potentiaalia varmasti olisi, hän sanoo.
Lähde; Pro Kala, uutistiedote 14.3.2019