Keskiviikkona 4.9. vietetään ensimmäistä kertaa Hyvää Suomesta -merkin järjestämää suomalaisen ruoan teemapäivää. Syyskuu on kalan ystävälle herkullista aikaa: kesän jälkeen alkaa taas monen pyydetyn kalan sesonkiaika!

Pyydetyllä kalalla on sesonkinsa, aivan kuten vihanneksilla satokautensa. Kasvatettua kalaa saa toki ympäri vuoden, eivätkä kalojen sesongit ole täysin kiveen hakattuja, mutta sesonkiaikaan kalalajia voi olla paremmin tarjolla tuoreena.

Syyskuussa on käynnissä yhtä aikaa monen eri kalan sesonki. Kalatiskeiltä voi saada hopeakoukulla pyydettyä esimerkiksi ahventa, kuhaa, siikaa ja muikkuja. Myös rapuaika on käynnissä.

Pro Kala ry julkaisi vuoden alussa pyydetyn kalan sesonkikalenterin, joka on saatavilla kolmella eri tyylillä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kalenterin voi tulostaa vaikkapa jääkaapin oveen. Siitä näkee yhdellä vilkaisulla, mitä kalaa voisi juuri nyt olla hyvin saatavilla. Voit ladata pyydetyn kalan sesonkikalenterin Pro Kala ry:n nettisivujen mediapankista.

Kotimaisen kalan syöminen on maistuva tapa muuttaa omaa ruokavaliota ympäristöystävällisemmäksi. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että kala on ympäristön kannalta parhaimpia proteiininlähteitä. Kalastus poistaa merestä ravinteita, ja kotimainen kala on myös lähiruokaa parhaimmillaan. Se on myös tärkeä työllistäjä: kalan matka vedestä ruokapöytään kulkee monen rautaisen ammattilaisen kautta.

Valitse ostoskoriisi keskiviikkona siis juhlapäivän kunniaksi suomalaista ruokaa.

Lähde; Pro Kala ry