Keitot ovat kesäistä ruokaa – ei liene sattumaa, että yksi suven suosikkiruoista on kesäkeitto! Kalaisat keitot sopivat kesäpäivään mainiosti.

Kalakeittoreseptejä on varmasti yhtä monta kuin kokkejakin. Se on erittäin monipuolinen ruoka, jonka variaatiomahdollisuudet ovat loputtomat. Kuhaa vai lohta? Kermaista vai kirkasta lientä? Mitä kasviksia laitetaan mukaan, entä miten keitto maustetaan? Jos haluat herkutella hifistellen, voit keittää liemen itse, mutta valmiilla kalaliemituotteilla onnistuu myös tekemään maukkaan kalakeiton.

Monet yhdistävät keitot kylmiin kuukausiin, koska silloin ne lämmittävät ihanasti. Hellekelillä lämmittävälle vaikutukselle tuskin on tarvetta, mutta se ei tarkoita, etteikö keittoa voisi tehdä kesälläkin. Keitto sopii kesään jo senkin vuoksi, että helteellä nesteytys on äärimmäisen tärkeää: keiton liemi auttaa kuin vahingossa pitämään kehon nestetasapainoa yllä!

Kala kypsyy keitossa nopeasti: se kannattaa lisätä keittoon aivan viimeisenä, eikä se vaadi kuin muutaman minuutin haudutuksen. Kuumallla säällä lieden ääressä huhkiminen ei houkuttele, joten nopeasti valmistuva kalakeitto vapauttaa aikaa ulkona syömiseen ja kesästä nauttimiseen.

Lähde; Pro Kala ry 24.7.2019