Jo sanan ”juhannus” sanominen saa suomalaiselle hymyn kasvoille. Kun perään lisätään ”ateria”, nousee myös vesi kielelle; juhannukseen, kuten muihinkin juhliin, kuuluu olennaisesti myös juhla-ateria. Juhannuksena pöytään kannetaan uusia perunoita ja muita kesäisiä makuja hyvää juomaa unohtamatta. Kun kuvioon lisätään vielä herkullinen kirjolohi, on mittumaari täydellinen!

Kasvatettua kirjolohta saa tuoreena ympäri vuoden. Kauppojen ja kalatiskien valikoimista löytyy niin suikaileita, fileitä kuin kokonaisia, perattuja kirjolohiakin. Lämmin- ja kylmäsavustetut sekä graavatut kirjolohituotteet maistuvat myös juhannuksena monelle.

Kaiken kukkuraksi kirjolohi on valinta, josta kiittävät sekä oma keho että ilmasto. Kirjolohessa on muiden kalojen tavoin runsaasti omega-3-rasvahappoja sekä D-vitamiinia. Kotimaisen kalankasvatuksen hiilijalanjälki puolestaan on pienempi kuin minkään muun eläintuotantomuodon. Suomessa kasvatettu kirjolohi onkin ansaitusti WWF:n kalaoppaan vihreällä listalla.

Kata siis keskikesän juhlapöytään kirjolohta!  Voit tutustua myös Pro Kalan julkaisemaan Kirjolohi – reseptejä jokaiseen makuun -esitteeseen, jonka voit ladata Pro Kalan sivuilta.

Lähde; Pro Kala ry 18.6.2019