Pro Kala nostaa uudesta hallitusohjelmasta esiin kolme keinoa kalatoimialan kohentamiseksi.

Ensiksi Pro Kala ry vaatii kotimaiselle kalalle edistämisohjelmaa, jolla saataisiin tarjonta ja kulutus nousuun.

”Kuluttajille panostus kotimaisuuteen sopii varmasti, sillä alkuvuonna julkaistun EU-barometrin mukaan 62 prosenttia suomalaisista kertoo arvostavansa juuri kotimaista kalaa. Syy kotimaisen kalan kulutuksen laskuun on saatavuudessa”, väittää Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partanen tiedotteessa.

Suomalaiset syövät 23,3 kiloa kalaa asukasta kohden vuodessa, mutta tuontikalan osuus on jo 80 prosenttia ja siitä puolet tulee Norjasta.

Toiseksi kotimaisten kalalajien hyödyntämistä pitäisi edistää monipuolisesti.

Partasen mukaan kalansyöntitottumuksissa on laajentamisen varaa. Markkinoilla on jo erilaisia särki- ja lahnatuotteita ja uusia tuotteita, kuten nyhtösilakkaa, kehitetään.

”Nyt on otollinen aika kalan kulutuksen kasvattamiseen. Yhä useampi haluaa vähentää punaisen lihan käyttöä, ja kala on ensimmäinen vaihtoehto”, Partanen uskoo.

”Ruokailu muuttuu. Kuka olisi uskonut kaksikymmentä vuotta sitten, että vegaanisia valmisruokia löytyy lähes joka marketista? Aika kalan kulutuksen kasvatamiseen on nyt otollinen.”

Kolmanneksi julkisissa hankinnoissa tulisi edistää kotimaisen kalan käyttöä, Pro Kala ry esittää.

”Jos esimerkiksi päiväkodeissa ja kouluissa tarjotaan useammin kalaa, ei sen syöminen ole vierasta aikuisenakaan”, Partanen perustelee. Hän muistuttaa, että kalan käytön edistäminen on myös ympäristöystävällistä, sillä kotimainen kala on yksi ekologisimmista proteiinilähteistä.

”Samalla tuetaan suomalaista työtä ja alkutuotantoa.”

Lähde; Maaseuduntulevaisuus, Ruoka