Valitse sivu

S-ryhmä alensi toukokuussa kotimaisten kalatuotteiden hintaa ja lisäsi kalatuotteiden sekä -reseptien tarjontaa ja näkyvyyttä myymälöissä. Valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan myynnin kasvu on ylittänyt kaikki odotukset.

”Usein myynnin kasvua näkyy tuotetasolla, mutta on täysin poikkeuksellista, että kokonaisen tuoteryhmän myynti kasvaa 20 prosenttia”, Oksa sanoo.

Hän ei muista oman uransa varrelta toista vastaavaa kasvupiikkiä. Lähimmäs päästiin muutamia vuosia sitten, kun hedelmä- ja vihannesosastoilla nostettiin satokausituotteet aiempaa näkyvämpään osaan.

Oksan mukaan toukokuussa käynnistetty kalakampanja on ainoa selitys myynnin kasvulle. Noin puolet myynnin kasvusta tuli talouksilta, jotka eivät ostaneet tammi–huhtikuussa yhtäkään kalatuotetta.

”Monet asiakkaat ovat aiemmin kokeneet kalan ostamisen hankalaksi ja pitäneet kalatuotteita kalliina. Uskon, että olemme purkaneet näitä ostamisen esteitä”, Oksa toteaa.

Kaikki asiakasryhmät ostavat aiempaa enemmän kalaa, mutta suurinta kasvu on ollut lapsiperheiden ja alle 45-vuotiaiden naisten keskuudessa. Kalatuotteista eniten myyntiä ovat kasvattaneet kotimainen kirjolohi sekä sesonkikalat kuha ja silakka.

Oksan mukaan kysynnän odottamattoman kova kasvu on tuottanut saatavuusongelmia etenkin eniten myyntiään kasvattaneille tuotteille.

”Tämä on ollut haaste sekä myymälöille että kalatavaran toimittajille, sillä näin suurta kasvua olisi ollut mahdotonta ennakoida. Tässä tapauksessa kyse on kuitenkin positiivisesta haasteesta.”

Lähde; Markkinointi & Mainonta 5.6.2019