Kesällä viikonloput täyttyvät helposti erilaisista juhlista, eikä ihme: Suomen suvi on parasta aikaa kokoontua ulkona ystävien kesken! Häät, rippijuhlat, valmistujaiset, syntymäpäivät: kaikki yhtä ihania syitä viettää aikaa läheisten, ystävien ja tuttavien kanssa.

Tarjoilut ovat olennainen osa juhlia kuin juhlia. Hyvä ruoka jää mieleen ja kruunaa tilaisuuden. Etenkin hellekelillä maistuvat pikkusuolaiset suupalat: kuumalla säällä kylmänä tarjottavat herkut ovat mukavampia syödä, ja annoksen koosta saa juuri sopivan. Cocktailpalat voi valmistaa etukäteen, joten itse juhlapäivänä ei tarvitse viettää aikaa hellan ääressä.

Valikoima erilaisia pikkusuolaisia on siitäkin kätevä, että jokaiseen makuun löytyy taatusti syötävää. Myös eri ruokavaliot voi ottaa valinnassa huomioon. Jos juhlavieraat saapuvat eri aikaan, cocktailpalat ovat kätevä vaihtoehto: ruokaa ei tarvitse pitää lämpimänä tai tarjoilla erikseen. Syöjille ei myöskään tarvitse varata tilaa ruokapöydän äärestä, sillä suupalan saa nautittua ilman veistä ja haarukkaa.

Kalasta valmistuvat herkut ovat kuin luotuja kesään. Siinä missä lipeäkala maistuu jouluna, erilaiset raikkaat kalacarpacciot ja -cevichet sopivat kesään täydellisesti. Kesällä luonnonkaloista sesongissa ovat erityisesti siika ja lohi, joista voi loihtia monenlaisia herkkuja. Kalaisat cocktailtikut valmistuvat näppärästi: laita tikkuun kalaa ja kasviksia makusi mukaan.

Erilaiset pienet leivät voi kruunata kalalla helposti. Saaristolaisnapit, ruissipsit ja patonkiviipaleet saavat makua vaikkapa graavisiiasta tai mädistä. Voit myös tehdä suupalaversioita klassikkoannoksista: esimerkiksi sillileivästä voi tehdä miniversion, samoin kuin vaikkapa kalatacosta: leikkaa leivästä tai tortillasta pieniä paloja, jotka täytät.

Lähde; Pro Kala ry 21.5.2019