Laskiaistiistai on monessa keittiössä perinteisesti hernerokkapäivä. Keitto lämmittää mukavasti talvisessa säässä. Jotta keittopöydästä löytävät lämmikettä ja vatsan täytettä myös ne, joille hernekeitto alei maistu, voi sen rinnalla tarjota vaikkapa kalakeittoa.

Monen suomalaisen suosikki on kermainen lohikeitto, mikä sopii mainiosti laskiaisen toiseksi perinnekeitoksi. Erityisesti juuri maitoon tehty keitto on kotimainen herkku, johon ei maailmalla usein törmää.

Alun perin laskiaisena syötävä ruoka ei ollut juuri hernekeittoa. Perinteeseen kuului, että ruuan tuli olla mahdollisimman rasvaista. Mitä enemmän sormet ja suupielet kiiltelivät aterioinnin jälkeen, sitä parempi vuosi oli luvassa. Samalla se piti vatsan täynnä pitkään: laskiaisestahan alkaa paasto, joten laskiaistiistai oli viimeinen päivä, kun sai syödä vatsansa kunnolla täyteen. Tähän ajatukseen täyteläinen kalakeitto sopii paremmin kuin hyvin.

Kalakeiton voi valmistaa ja tuunata omien mieltymysten mukaan. Erilaisilla liemillä ja mausteilla keitosta saa muokattua täyteläisemmän tai kevyemmän, tulisemman tai miedomman, perinteisempään tai vaikkapa aasialaistyyliin maustetun. Kalaksi sopii niin lohi kuin kaikki muutkin kauden kalat. Kalakeittoa valmistaessa kannattaa muistaa, että kala kypsyy todella nopeasti ja se lisätään keittoon vasta aivan loppuvaiheessa. Kun kalaa ei kypsennä liikaa, se säilyttää mehevyytensä ja kalapalat pysyvät ehjinä. Tuore leipä keiton kanssa viimeistelee makunautinnon.

Älä siis suotta syö hernekeittoa, jos se ei maistu – perinteitä voi kunnioittaa myös oman maun mukaan

Lähde; Pro Kala ry, 4.3.2019