Kalaviikko 2016 – tapahtuman teemana on Sininen biotalous – kasvun mahdollisuus. Kalaviikko kokoaa yhteen toimijat kalatalouden eri sektoreilta ja tarjoaa osallistujille kiinnostavan ohjelman ohella puitteet tutustua alalla toimiviin kollegoihin. Helsingissä hotelli Scandic Parkissa 10. – 11. maaliskuuta pidettävän seminaarin avaa eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Jari Leppä.

Seminaari aloitetaan paneelikeskustelulla, missä eduskuntapuolueiden edustajat avaavat näkemyksiään aiheesta Kalatalous osana sinistä biotaloutta. Paneelin puheenjohtajana toimii toimitusjohtaja Mikael Jungner.

Näkökulmaa siniseen biotalouteen laajennetaan paneelikeskustelun jälkeen kolmessa eri rinnakkaisohjelmassa, jotka ovat vesiviljelyn seminaariohjelma, sininen biotalous ja kalastusmatkailu sekä ammattikalastuksen, kalanjalostuksen ja kalakaupan ajankohtaiset asiat. Seminaarin toinen päivä koostuu kahdesta rinnakkaisohjelmasta, joista toinen jatkaa ammattikalastuksen, jalostuksen ja kaupan ajankohtaisilla teemoilla ja toinen keskittyy vesiviljelyn ja kalaterveyden ajankohtaisiin kysymyksiin.

Kalaviikko seminaareja täydentää kuluttajille suunnattu Kalaviikko -tapahtuma kauppakeskus Kampissa perjantaina ja lauantaina 11.-12.3.2016. Kuluttajatapahtumaa isännöi keittiöpäällikkö Kari Aihinen, joka innostaa kuluttajia maistamaan ja valmistamaan kalaruokia sekä haastattelee asiantuntijavieraitaan. Kampin Kalaviikolta jokainen voi noutaa Kotikeittiön Kalaviikko -reseptivihkosen, mistä löytyy kalaruokaohje viikon jokaiselle päivälle.

Kalaviikko kokonaisuuden käytännön toteutuksesta vastaa Suomen Ammattikalastajaliitto ja suunnittelusta Kalaviikkotyöryhmä. Lisätietoja ja ohjelma löytyy osoitteesta www.kalaviikko.fi.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kim Jordas, Suomen Ammattikalastajaliitto, 0400-720 690 (seminaari) ja toiminnanjohtaja Katriina Partanen, Pro Kala, 0400-827 277 (kuluttajatapahtuma).

Hanke on osittain Euroopan meri- ja kalatalousrahaston rahoittama.