Ravintoloitsija, ruokatoimittaja Maija Silvennoinen Keski-Suomesta valittiin Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:n hallituksen puheenjohtajaksi vuosiksi 2016­–2017.

Kolmivuotisen hallituspaikkansa uusivat kansanedustaja Mirja Vehkaperä Oulusta ja maatalousyrittäjä Riitta Ryhänen Pohjois-Savosta. Hallituspaikasta luopuneen Maija Willmanin tilalle äänestettiin keskipohjalainen yrittäjä Eija Jukkola, jonka hallituspesti kestää vuoden 2016.

Lisäksi hallituksessa jatkavat maa- ja metsätalousyrittäjä Rauni Miettinen Hämeestä, maa- ja metsätalousyrittäjä Pirjo Luotola Keski-Suomesta sekä toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen varsinainen kokous järjestettiin Helsingissä 25.11.2015.

Puheenjohtajaksi lähiruuan puolestapuhuja

Maija Silvennoinen on ravintoloitsija Jyväskylässä sekä ruokatoimittaja ja tv-kokki. Maija on julkaissut toistakymmentä ruokakirjaa. Hän on Saarijärven maa- ja kotitalousnaisten jäsen.

Hallituksen puheenjohtaja pääsee luotsaamaan järjestöä uudelle strategiakaudelle.

– Maija Silvennoinen on arvostettu keittiömestari, ruokakirjailija ja lähiruuan puolestapuhuja. Maijan rakkaus ruokaan ja maaseudun raaka-aineisiin tuo järjestölle tarvittavaa näkemystä erityisesti ruokaneuvonnan ja yrityspalveluiden kehittämiseen, kertoo toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt.

Maija Silvennoisen kausi puheenjohtajana tulee kestämään vuoden 2017 loppuun. Kausi on poikkeuksellisesti kaksivuotinen, sillä puheenjohtajakautensa vuoden alussa aloittanut Kaisu Merilä menehtyi äkillisesti tänä keväänä.

Kohti tulevaisuuden maaseutua

Varsinaisessa kokouksessa vahvistettiin järjestön strategia vuosille 2016–2020. Maa- ja kotitalousnaisten uusi visio on Maistuva, viihtyisä ja elinvoimainen maaseutu – hyvinvoivat suomalaiset.

– Järjestön asiantuntijat ja jäsenet rakentavat yhdessä tulevaisuuden maaseutua, jonka vahvuuksina ovat vahva paikallinen ruokakulttuuri, hoidettu maaseutumaisema ja kulttuuriympäristö, kilpailukykyinen yritystoiminta ja yhteisöllisyys, Hellstedt kuvailee.

Maistuva, viihtyisä ja elinvoimainen maaseutu luo hyvinvointia kaikille suomalaisille – niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Uudeksi sloganiksi valittiin ”juuret maalla”, joka kuvaa suomalaisten juuria maalla, arvostusta maaseutua kohtaan sekä yhteyttä maaseudun antimien, maisemien, palveluiden ja ihmisten luo.

Lisätietoja

toiminnanjohtaja Mirja Hellstedt puh. 040 707 3223 mirja.hellstedt@maajakotitalousnaiset.fi

1. viestintäpäällikkö Silja Varjonen, puh. 040 526 8475 silja.varjonen@maajakotitalousnaiset.fi

Maija Silvennoinen puh. 040 730 2898 maijasilvennoinen@netti.fi (Maija on matkoilla 30.11. saakka, mutta häntä voi yrittää tavoittaa puhelimitse)

Maa- ja kotitalousnaiset on ruuan, maiseman ja yrityspalveluiden asiantuntijajärjestö sekä maaseutuhenkisten ihmisten suuri ja aktiivinen verkosto. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on 50 000-jäsenisen järjestön keskusjärjestö.

Maa- ja kotitalousnaiset – juuret maalla

www.maajakotitalousnaiset.fi