Ensimmäistä kertaa järjestetyn Seafood Innovations 2022 -kilpailun voitto ja 10 000 euron pääpalkinto jaettiin Lagerblad Foodsin Kalamurulle 3.11.2022.
Seafood Innovations 2022 on kilpailu, jossa etsitään kalan käyttöä tai tarjontaa edistäviä innovaatioita. Kilpailu on osa Kotimaisen kalan edistämisohjelmaa ja sen toteuttaa Pro Kala ry. Kilpailuun lähetettiin kymmeniä innovaatioita, joista asiantuntijaraati valitsi viisi shortlistalle. Raadin puheenjohtajana toimi Lauri Reuter Nordic Food Tech Venture Capitalista.
Raati arvosti Kalamurumme monipuolisia mahdollisuuksia
Arviointiraati arvosti Kalamurun mahdollisuuksia ja sitä, miten tuotteessa voidaan käyttää juuri niitä raaka- aineita, joille halutaan löytää nykyistä enemmän käyttöä, mm. särkikaloja ja silakkaa. Kalamurun mahdollisuus tonnikalan haastajana nähtiin valtavana mahdollisuutena. Tuotteelle on selkeää kysyntää HoReCa-sektorilla, ja se olisi lupaava esimerkiksi kouluruokailussa. Jo markkinoilla olevan tuotteen skaalautuvuus nähtiin myös etuna.
Suomalainen Kalamuru on vastuullinen valinta
Kalamurumme on monikäyttöinen ja vastuullinen raaka-aine ja hyvä vaihtoehto esimerkiksi tonnikalalle. Kalamurussa käytetään puhdistus/hyötykalastuksesta saatua särkeä ja lahnaa, jotka tulevat meille massana sekä Itämeren silakkaa, joka tulee meille fileenä. Meillä on myllyt, joilla jauhamme ja valurautapannulinja, jossa paistamme. Paistamisen jälkeen jäähdytys, pakkaus, pakastus ja laatikointi. Tukkuyhteistyön kautta tuotteella on valtakunnallinen jakelu. Kalamurulla on sekä Sydän- että Hyvää Suomesta -merkki ja sen hiilijalanjälki on vain 0,87 kg CO2e / kg.
Pakastettua tuotetta on helppo ja nopea käyttää. Se on merkittävä apu keittiöissä, kun työvoimapula on kasvava. Tuote auttaa myös hävikin hallinnassa, koska sen käyttöä voidaan säädellä tarpeen mukaan. Olemme erittäin iloisia, että aktiivinen asiakkaiden tarpeiden kuunteleminen ja panostuksemme tuotekehitykseen on nyt saanut näin merkittävän kiitoksen. Olemme jo useamman vuoden olleet mukana Itämeren suojeluprojekteissa ja halunneet tukea suomalaisten kalastajien työtä.

Lähde; Lagerblad Foods 19.1.2023