Grillattu kala on kesäherkuista parhaimpia. Kalaa voi grillata niin sanotusti sellaisenaan, mutta muutamalla tärkeällä apuvälineellä grillaaminen sujuu erittäin vaivattomasti.

1. Folio

Jos grillaat nahatonta filettä, riskinä on, että kala jää grillin ritilöihin kiinni tai hajoaa käännettäessä. Silloin kannattaa ottaa avuksi grillifolio. Älä kääri koko kalaa folion sisään, vaan tee foliosta ikään kuin astia, joka on ylhäältä auki. Kalan rasva ei valu grilliin eikä kala jää ritilään kiinni. Helppoa!

2. Halsteri

Pienet kalat kannattaa grillata halsterissa. Halsteri takaa sen, etteivät pienet kalat hajoa ja putoa grilliin, ja koko satsi on helppo kääntää kerralla. Halsteriin voi laittaa myös isompia fileitä, vaikkapa kokonaisen kirjolohifileen. Se on oiva apu myös nuotiolla kalaa valmistaessa.

3. Grillialusta, parila tai muurinpohjapannu

Erilaiset pannut, parilat ja grillialustat auttavat folion tapaan siinä, ettei kalan rasva valu grilliin. Varmista, että parila on tarpeeksi kuuma sekä puhdas, jotta kala ei jää siihen kiinni. Muista aina asettaa nahallinen file grillattavaksi nahkapuoli ensin, se auttaa filettä pysymään koossa.

4. Vartaat

Vartaissa voit kypsentää erilaisilla marinadeilla maustettuja kalapaloja kasvisten kanssa. Pienempiä, kokonaisia kaloja voi myös grillata niin, että laitat kalat kahdesta vartaasta läpi, toinen lähempänä päätä ja toinen pyrstöä.

Grilli- ja muita reseptejä löydät Pro Kalan reseptikokoelmasta.

Lähde; Pro Kala ry 12.7.2022