Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa – tässä sananlaskussa on vinha perä! Ruokailutottumukset, -tavat ja -mieltymykset ottavat muotonsa jo lapsuudessa. Jos jokin ruoka on jo taaperoiästä tuttu, se ei todennäköisesti aiheuta nenän nyrpistelyä vanhemmitenkaan.

Jo ennen kuin lapsi itse voi syödä kalaa, hän voi nauttia kalan tuomista hyödyistä äidinmaidon kautta, mikäli imettävä äiti syö kalaa suositusten mukaan. Kun lapsi alkaa totutella kiinteään ruokaan, voi ruodotonta, kypsennettyä kalaa tarjota lapselle jo 5-6 kuukauden ikäisenä. Pehmeä, kypsä kala on helppoa ja herkullista syötävää ja sopii hyvin myös sormiruokailtavaksi.

Kalasta saa esimerkiksi D-vitamiinia, joka on tärkeä tekijä luuston ja hampaiden kehitykselle. Lisäksi kalassa on elintärkeitä omega-3-rasvahappoja sekä muita hivenaineita kuten seleeniä ja kalsiumia. Etenkin pikkulapsen on hyvä saada omega3-rasvahapot valmiina ravinnosta, sillä rasvahappojen muokkaus ei vielä toimi täydellisesti.

Ruokavirasto suosittelee koko perheen syövän kalaa ainakin kahdesti viikossa kalalajeja vaihdellen. Muutamien kalalajien mahdollisesti sisältämien vierasaineiden vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on annettu muuta väestöä tarkemmat kalansyöntisuositukset. Ruokavirasto suosittelee, että lasten, nuorten ja hedelmällisessä iässä olevien tulisi syödä järvestä tai merestä pyydettyä haukea vain 1–2 kertaa kuussa. Raskaana olevien ja imettävien äitien ei tulisi syödä haukea ollenkaan, ja sisävesialueiden kalaa päivittäin syövien tulisi vähentää hauen lisäksi isokokoisten ahventen, kuhien ja mateiden syöntiä. Muut voivat syödä näitä kalalajeja huoletta!

Lähde; Pro Kala ry 17.3.2021