Kaisu voitti kalakeittokilpailun kekseliäällä ohjeella – Teresa Välimäki yllättyi: ”Vannoutunut kuohukerman käyttäjäkin tuli melkein huijatuksi”

Kansallista kalakeittopäivää vietetään joka vuosi helmikuun toisena tiistaina. Pro Kala ry järjesti sen kunniaksi reseptikilpailun, jossa etsittiin Vuoden kalakeitoksi kruunattavaa reseptiä.

Yhdistys kertoo tiedotteessa saaneensa kilpailuun runsaasti reseptejä. Ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsi niistä viisi finalistia. Kun resepteillä tehdyt keitot oli maisteltu, parhaaksi palkittiin jyväskyläläisen Kaisu Pitkäsen ohje. Tuomaristo kehui sitä kekseliääksi, sillä kuohu- tai ruokakerman sijaan keitossa käytetään kaurakermaa.

– Yllätyin, että se toimi näin hyvin kalakeitossa. Kaltaiseni vannoutunut kuohukerman käyttäjäkin tuli melkein ”huijatuksi”, tuomariston jäsen, kokki Teresa Välimäki kehui.

Kalakeiton voi valmistaa monin tavoin

Kaisu Pitkäsen ohjetta kehuttiin lisäksi ”kesäkeittomaiseksi”. Sen pääraaka-aineet ovat kukkakaali ja siika. Pitkänen kertoo, että idea tuli siitä, että juuri silloin värikkäitä kukkakaaleja oli hyvin saatavilla.

Muut viisi parasta reseptiä olivat lohikeittoja. Yhdessä oli tyrnimehua, toisessa makua toi kurkku-tilliöljy ja kolmannessa oli katkarapuja. Lisäksi finaalissa oli mukana särkisäilykkeestä tehty aasialaistyyppinen keitto.

– Kalakeiton hienouksia on se, miten kaikilla eri tavoilla sen voi valmistaa. Perinteiset kermainen ja kirkaslieminen keitto ovat klassikoita, mutta kokeilla voi myös vaikkapa tomaattista bouillabaissea tai kookosmaidosta makua saavaa aasialaishenkistä keittoa, yhdistyksen toiminnanjohtaja Katriina Partanen toteaa.

Vuoden kalakeitto 2021: Kukkakaali-siikakeitto

2 sipulia
5 keskikokoista perunaa
3 keskikokoista porkkanaa
200 g kukkakaalia (käytä värikästä kukkakaalia, jos mahdollista)
4 rkl öljyä
8–10 dl kalalientä
2 tl valkoviinietikkaa
2 laakerinlehteä
0,5–1 tl suolaa
2 (n. 500 g) isoa, nahatonta siikafileetä
2 dl kaurakermaa
1 ruukku ruohosipulia
mustapippuria maun mukaan
Valmistusohjeet

Hienonna sipuli. Kuori ja kuutioi perunat ja porkkanat. Paloittele kukkakaali.
Kuumenna öljy kattilassa ja kuullota sipulia, perunoita ja porkkanoita pari minuuttia.
Lisää kalaliemi, etikka, laakerinlehti sekä suolaa ja mustapippuria. Keitä kunnes perunat ovat lähes kypsiä.
Paloittele sillä aikaa siikafileet nahattomiksi ja ruodottomiksi kuutioiksi. Lisää sitten keittoon pilkotut kukkakaalit, kaurakerma ja kalakuutiot.
Peitä kattila kannella, sammuta liesi ja anna hautua noin 5 minuuttia. Viimeistele hienonnetulla ruohosipulilla.

Lähde; IS / Pro kala ry/Kalakeittopaiva.fi