SKM:n kummin Jaana Husu-Kallion tervehdys:

Vuosi 2020 jää historiaan monen murheen ja hankaluuden täyttämänä meille kaikille suomalaisille.

Erilaiset korona-viruksesta johtuvat rajoitukset ja toisaalta lisätoimenpiteet itsemme ja läheistemme suojaamiseksi ovat kuitenkin pieniä hankaluuksia verrattuna lukuisia perheitä kohdanneisiin vakaviin sairastumisiin sadoista kuolemantapauksista puhumattakaan. Terveydellisten kysymysten rinnalla pandemian taloudelliset vaikutukset ovat mittavat. Maksettavaa tulee riittämään usealle sukupolvelle, valitettavasti.

Taloudelliset vaikutukset ovat kohdistuneet myös Suomessa kovimmin tietyille sektoreille. Ravintola-ala on yksi eniten kärsineistä.

Teidän, suuresti arvostamieni keittiömestareiden tilanteet ovat varmasti keskenään erilaisia, mutta suurta vahinkoa erilaiset rajoittavat toimenpiteet ja itse virus leviämisuhkineen on varmasti kaikille aiheuttanut. Valtio on pyrkinyt käytettävissä olevin keinoin auttamaan taloudellisten menetysten kompensoinnissa erilaisia yrityksiä. Lomautukset ja irtisanomiset ovat kuitenkin säilyneet otsikoissa.

Samaan aikaan myös meillä Suomessa ruuan arvostus on kuitenkin kasvanut. Huoltovarmuuden merkitys korostuu juuri ruuan kohdalla, sillä joka päivä on jokaisen syötävä. Kotona tai mökillä etätöitä tekevä on huomannut, miten helppoa ja mukavaa olikaan ennen pandemiaa mennä työkavereiden kanssa yhdessä syömään muiden valmiiksi laittamaa ruokaa. Pelkkä voileipä keittiössä ei vastaa hyvää, lämmintä lounasta. Yhteiset päivälliset huippumammattilaisten valmistamana ovat unelma, jonka toivomme palaavan osaksi arkea ja juhlaa.

On hienoa, että kotona laitetaan yhdessä ruokaa, opitaan uutta ja kaivetaan esiin vanhoja reseptejä. Samalla opimme arvostamaan ruuan raaka-aineita, niiden tuottajia sekä kaikkia teitä ammattilaisia, joiden palveluksia voimme toivottavasti entistä enemmän ja helpommin pian hyödyntää. Uskon, että sillä ruuan arvostuksella lisäämme myös covid-19 -epidemian jälkeen yhdessä syömistä kodin ulkopuolellakin nauttimalla samalla hyvästä seurasta.

Toivotan teille rakkaat ruuan huippuammattilaiset parempaa uutta vuotta, uskoa ja valmiuksia jatkaa tärkeää työtänne. Pandemiavuodesta otamme kaikki varmasti oppia tulevaan, mutta tärkeää on katsoa yhdessä eteenpäin. Tarvitsemme teitä.

Jaana Husu-Kallio

Lähde; Suomen Keittiömestarit ry, uutiskirje 5.2.2021