Kotikokit mieltävät kalan ostamisen joskus hankalaksi. Ensikertalaiselle tai kalaruokiin perehtymättömälle kalatiski erikokoisine ja -näköisine merenelävineen voikin näyttää haastavalta lähestyä. Turhat pelot kannattaa kuitenkin karistaa pois, sillä jo perusasiat muistamalla kalaostokset sujuvat leikiten.

Kuinka paljon kalaa henkeä kohden?

Varaa perkaamatonta kalaa noin 250 g/annos. Kilon lohesta saa siis aterian neljälle. Perkaamatonta kalaa tarvitaan perattua enemmän, koska nahat, ruodot ja muut syömättä jäävät osat vievät osan painosta. Perattua kalaa, jossa on vielä nahka ja ruodot, tarvitaan 150-200 grammaa syöjää kohden, fileetä puolestaan 100-150 grammaa.

Kylmäketju takaa tuoreuden

Oikein käsitelty kala säilyy kylmässä (lähellä nollaa astetta) fileinä kolmesta neljään päivään. Tuore kala on herkkä herkku siinä mielessä, että opit katkeamattomasta kylmäketjusta eivät ole sen kohdalla turhaan toistettuja. Kala kannattaa mahdollisimman nopeasti viedä jääkaappiin, jotta se säilyy hyvänä kokkaushetkeen asti. Jos ostoskassista siis löytyy kalaa, ei sitä kannata jättää autoon odottelemaan vaikkapa kyläilyn tai kahvittelun ajaksi.

Muista pyydetyn kalan sesongit

Kasvatettua kalaa, kuten kirjolohta, on saatavilla ympäri vuoden. Pyydetyllä luonnonkalalla on kuitenkin sesonkinsa, samaan tapaan kuin kasviksilla satokautensa. Tiettyyn aikaan vuodesta saa eri kalalajeja paremmin kuin toisia. Suuntaa-antavat sesonkikaudet löydät Pro Kalan pyydetyn kalan sesonkikalentereista. Madekeittoa haluavan ei siis kannata ihmetellä, jos raaka-ainetta ei kaupasta löydy kesäkuussa!

Ammattilaiset apuun

Jos kala tuntuu aivan liian vieraalta raaka-aineelta, pyydä apua ammattilaisilta! Palvelutiskien henkilökunta neuvoo kalan valmistamisessa ja osaa auttaa oikean kalan valinnassa. Fileointi tai ruotojen poistaminen onnistuu myös, mikäli et itse halua tai osaa niitä tehdä.

Tiesitkö, että Vuoden Kalakauppa 2020 -kilpailussa on äänestysaikaa vielä tämän kuun loppuun? Vuoden Kalakauppa 2020 on Suomen Kalakauppiasliiton järjestämä kilpailu, jossa etsitään Suomen parasta palvelevaa kalatiskiä. Kriteereinä ovat muun muassa ensiluokkainen palvelu, osaavin henkilökunta, kattavin valikoima ja houkuttelevin esillepano. Kisassa eniten ääniä keränneet kaupat nostetaan fanfaarein finaaliviisikkoon, joiden kalatiskit ammattilaisraati käy salaa katsastamassa.

Kannusta omaa kalakauppaasi äänestämällä. Äänestäjien kesken arvotaan kolme (3) 50 euron lahjakorttia äänestämääsi kauppaan. Äänestysaika on 1.2.–29.2.2020.

Lisätietoa kilpailusta osoitteessa www.vuodenkalakauppa.fi

Lähde;Pro Kala ry