Silakkamarkkinakausi on jälleen pyörähtänyt käyntiin. Helsingissä perinteiset Stadin silakkamarkkinat alkavat lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina ja jatkuvat seuraavaan lauantaihin. Silakkaherkkuja pääsee nauttimaan markkinoiden ajaksi pystytettävässä pop up -silakkaravintolassa, ja onpa markkinahumusta mahdollista piipahtaa saunaankin. Kalastajille Pirjo ja Reima Saloselle tämä on jo 29. vuosi Helsingin silakkamarkkinoilla.

Stadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen pitkäikäisimmistä yleisötapahtumista, ja tänäkin vuonna kalastajat ympäri rannikkoa saapuvat Kauppatorille myymään silakkatuotteitaan. Viime vuosina markkinatapahtuma on kuitenkin halunnut nostaa perinteiden rinnalle myös modernia ruokakulttuuria ja profiloitua kaikenikäisten kaupunkilaisten kohtauspaikkana.

– Olemme halunneet tehdä Stadin silakkamarkkinoista kaikkien kaupunkilaisten juhlan, kertoo tapahtuman tuottaja Annika Rantanen.

Jotain vanhaa, jotain uutta

Perinnetapahtumana Helsingin silakkamarkkinoilla on kunnioitusta herättävän pitkä historia. Markkinat pidettiin ensimmäisen kerran vuonna 1743, jolloin kaupunki sai kuningas Fredrik I:ltä oikeudet kaksiin vuosittaisiin markkinoihin. Syksyisistä silakkamarkkinoista tuli saaristolaisten ja kaupunkilaisten kohtaamispaikka, kalastajien vuoden tärkein tienesti ja merkittävä osa kaupunkilaisten ruokahuoltoa.

Perinteet näkyvät silakkamarkkinoilla yhä vahvasti, ja niitä halutaan kunnioittaa tapahtuman suunnittelussa. Samaan aikaan 275-vuotiaiden markkinoiden haasteena on houkutella mukaan myös uusia kävijöitä. Tuotannosta vastaava Rantanen näkee tärkeäksi yhdistää perinteiset ja uudet elementit houkuttelevalla tavalla. Siksi mukana on tänä vuonna ohjelmaa kaikenikäisille – saunavaunusta hävikkidominoon ja toritansseista silakkaherkkuja tarjoavaa pop up -ravintolaan.

– Pohjimmiltaan markkinat ovat kalastajien tapahtuma, ja sellaisena olemme halunneet ne pitää. Ideana on ollut tuoda yhteen perinteet ja moderni ruokakulttuuri ja löytää tapoja käyttää silakkaa aivan uudella tavalla.

29. kerta silakkamarkkinoilla toden sanoo

Monille kalastajille Stadin silakkamarkkinat on yhä yksi vuoden päätapahtumista. Niin myös Pirjo ja Reima Saloselle. Taivassalolaisille kalastajille ja kalanjalostajille nämä ovat jo 29. silakkamarkkinat Helsingissä. Markkinoiden muutos viimeisen lähes 30 vuoden aikana on ollut suuri.

– Markkinoiden puitteet ovat vuosien varrella muuttuneet paljonkin. Ennen oltiin Helsingissäkin jokainen omalla myyntiteltalla liikenteessä, mutta nyt jo jokunen vuosi valmiissa mökeissä. Mökki tuntui aluksi vieraalta, mutta vaati vain tottumista. Uusista yrittäjistä alalla sen sijaan on pulaa, kertoo Pirjo Salonen.

Myös silakkavuosissa on vaihtelua. Tänä vuonna silakansaantia ovat hankaloittaneet niin vesien korkea lämpötila kuin alituiseen piinanneet syysmyrskytkin.

– Meillä on tarjolla kymmeniä erilaisia purkkituotteita, joista osa valmistetaan omasta rysäsilakastamme ja osa tukun kautta tulevasta fileekalasta. Etenkin tukun kalasta on ollut tänä vuonna puutetta, mikä on hankaloittanut työn suunnittelua. Markkinoilla käymiseemme se ei kuitenkaan ole vaikuttanut, ja olemme Helsingissäkin koko viikon tai niin kauan kuin tuotetta riittää, Salonen vinkkaa.

Kalamarkkinakausi jatkuu rannikolla koko lokakuun ajan, ja Salosillakin tietää kiirettä vielä Turun silakkamarkkinoilla.

Silakan uudet tuulet

Tämän vuoden silakkamarkkinoille Rantanen ja Salonen toivovat samaa: hyvää säätä. Etenkään helsinkiläiset eivät ole sen kummemmin järjestäjien kuin myyjienkään keskuudessa tunnettuja sateenkestävyydestään.

– No mitenkä tämän nyt muotoilisi… Sanotaan, että esimerkiksi Salon markkinoille lähdetään ympäryskunnista vaikka kumisaappaat jalassa, mutta Helsingissä tulos riippuu hyvin paljolti säästä, myhäilee Pirjo Salonen.

Tänä vuonna on kävijöiden onneksi mahdollista päästä sateen suojaan Keisarinluodonlaiturille sijoittuvaan paviljonkiin, jossa voi nauttia vaihtuvasta ohjelmasta ja silakkaherkuista koko markkinoiden ajan.

Ensi vuonna silakalla onkin sitten jo uudet kuviot, kun markkinatapahtuma annetaan jälleen uusiin käsiin. Monet Helsingin suurista tapahtumista – myös silakkamarkkinat – siirtyvät uuden säätiön alaisuuteen.

– Uudistumista on luvassa, mutta perinteitä vaalitaan jatkossakin, ja markkinoiden luonne kaupunkilaisten ja kalastajien kohtauspaikkana säilyy, Annika Rantanen uskoo.

Lähde; Pro Kala ry