Stadin Silakkamarkkinat 4.-10. lokakuuta 2015

Stadin Silakkamarkkinat avataan tänä vuonna perinteisesti lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tapahtumapaikkana ovat merellinen Helsingin Kauppatori ja sitä ympäröivät laiturialueet sekä Havis Amanda. Silakkamarkkinat ovat avoinna 4.-10. lokakuuta sunnuntaista perjantaihin klo 7-19 ja lauantaina klo 7-15.

Silakkamarkkinat vuodesta 1743

Stadin Silakkamarkkinat on yksi Suomen vanhimmista perinnetapahtumista vuodelta 1743. Silakkamarkkinat on vuosien mittaan muuttunut ruoanhakumatkasta yleisötapahtumaksi, jossa yhdistyvät Helsingin merellinen saaristolaisperinne ja moderni ruokakulttuuri.

Silakkamarkkinat osa Helsingin ruokakulttuuria

Stadin Silakkamarkkinoiden järjestäminen siirtyi keväällä 2015 Helsingin Satamalta Helsingin Tukkutorille, joka vastaa torien ja kauppahallien, Teurastamon alueen ja kaupungin ruokakulttuuristrategian kehittämisestä.

Tukkutorin tavoitteena on jatkossakin säilyttää Silakkamarkkinoiden perinteinen tunnelma ja tukea kalastajien elinkeinoa. Silakkamarkkinoista on muotoutumassa perinteisten markkinoiden ja myyntitapahtuman lisäksi kaikkien kaupunkilaisten juhla.

Silakkamarkkinoiden ohjelma laajenee

Helsingin Kauppatorille kerääntyy viikon ajaksi kymmeniä kalastajia ympäri Suomea myymään tuhansia kiloja silakkaa. Perinteinen silakkaraati valitsee parhaan maustekalan ja uutuustuotteen eli silakkayllätyksen. Tänä vuonna tapahtumia on viikon jokaisena päivänä Havis Amandalle pystytetyssä teltassa. Perjantaina 9. lokakuuta teltassa tanssitaan ja pimenevässä illassa tapahtuma levittäytyy myös Torikortteleihin. Vanhan kauppahallin edustalle ilmestyy viikon ajaksi pienimuotoinen saaristolaiskylä, josta voi ostaa ruokaa ja käsitöitä.

Lopullinen ohjelma sekä tapahtuman kaikki myyjät ja yhteistyökumppanit julkaistaan syyskuussa.

Tervetuloa!