Kansallista kalakeittopäivää vietetään vajaan kahden viikon päästä, helmikuun toisena tiistaina 11.2.2020. Sekä kotikokkien että ammatikseen ruokaa tekevien soppakattilat täyttyvät silloin erilaisista kalakeitoista.

Tämän vuoden teema on Monessa liemessä keitetty. Kalakeitto on todella monipuolinen ruoka, ja erilaisia liemivaihtoehtoja on lukemattomia! Perinteiset kermainen ja kirkas liemi kuuluvat monen suosikkeihin, mutta liemeen voi laittaa mukaan vaikkapa tomaattia tai kookosmaitoa – entä oletko koskaan testannut pinaattikeittoa paistetulla kalalla?

Jos liemistä löytyy useita vaihtoehtoja, niin löytyy itse kaloistakin. Sesonkiajattelun ruoanlaitossa huomioon ottava on helmikuussa kalakeittopäivänä onnekas: sesongissa olevat pyydetyt kalat kun sopivat keittokaloiksi erittäin hyvin! Helmikuussa Ahti suo kalastajille anniksi erityisesti haukea, madetta, muikkua, silakkaa ja särkeä. Madekeitto onkin yksi talvisista sesonkiherkuista.

Lohikeiton ystävien ei tarvitse olla huolissaan. Sesongit koskevat erityisesti pyydettyä kalaa: kasvatettua kalaa on ympäri vuoden saatavilla hyvin. Kasvatetusta lohesta tai kirjolohesta saa keitettyä herkullisen keiton niin helmikuussa kuin milloin tahansa muulloinkin!

Lähde; Pro Kala ry 29.1.2020