Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry perustettiin vuonna 1980. Liitto on toiminut suomalaisen ammattikalastajan ja kalastuselinkeinon edustajana nyt 40 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi käännämme katseita taaksepäin ja esittelemme vuoden mittaan liiton historiaa sekä henkilöitä, jotka ovat olleet liiton eri vaiheissa mukana toiminnassa. Neljän vuosikymmenen aikana ehtii tapahtua paljon, ja näihin muistoihin palaaminen voi nostalgian lisäksi antaa myös näkökulmaa nykyiselle toiminnalle.

Vaikka aika kultaisi muistot, ei eteenpäin päästä keskittymällä ainoastaan siihen, miten asiat ennen olivat. Kuukausittain julkaistavien historia-artikkeleiden lisäksi SAKL ry alkaa julkaista nettisivuillaan kaikille kotimaisesta kalasta ja tästä perinteikkäästä, mutta tänäkin päivänä ainutlaatuisen tärkeästä ammatista kiinnostuneille suunnattuja tietoiskuja. Mitä tarkoittavat toimijakohtaiset kiintiöt? Miksi hylkeet ovat niin suuri ongelma? Paljonko Suomessa on ammattikalastajia? Vuoden mittaan kerromme vastauksia kysymyksiin, joita suuri yleisö saattaa kalastuselinkeinosta pohtia.

SAKL ry:n nettisivuille on myös avattu juhlavuoden viestintään liittyen lomake, jonka kautta voi lähettää omia muisteloitaan, artikkelitoiveita tai muita terveisiä 40 vuotiaalle liitolle.

Juhlavuosi huipentuu marraskuussa järjestettävään 40-vuotisjuhlaan, josta kerromme lisää myöhemmin.

Lähde; SAKL tiedote 22.1.2020