Tammikuun 2023 alussa Suomen Ammattikalastajaliiton toimitusjohtaja Kim Jordas on työskennellyt liiton palveluksessa 30 vuotta. Hän aloitti toiminnanjohtajana virallisesti 1.1.1993, mutta jo loppuvuodesta 1992 hän toimi liiton edustajana erinäisissä tehtävissä. Jordas oli ollut Ahvenanmaan aluejärjestön edustaja liiton hallituksessa ja osa ryhmää, joka valmisteli liiton toiminnan muutoksia.

Vuonna 1993 liitto muutti Turusta Helsinkiin, Hämeenkatu 155:een Arabiaan ja läheiseen yhteistyöhön Suomen Kalakauppiasliiton kanssa. Liitot työskentelivät samoissa tiloissa ja niillä oli toimistot vierekkäin.

Toiminnanjohtaja lukee Fiskarpostenia Arabian toimistossa syksyllä 1993. Kuva: Tuntematon.

Piti olla luultavasti hieman nuori ja hullu ottaakseen tehtävän vastaan, koska liiton taloustilanne ei ollut parhaimmillaan, joten liitto ontui monta vuotta enemmän tai vähemmän rotkon reunalla.”

”EU-jäsenyysneuvottelutkin käynnistyivät, silakan hintatukijärjestelmä purettiin, ja myös hyökkäykset lohen ammattikalastusta vastaan alkoivat, mikä on leimannut toimintaa kaikki nämä vuodet ja vienyt kaikkien mukana olleiden voimia. Rauman lohenkalastajien mielenosoitus joulukuussa 1993 on jäänyt mieleen. Ammattikalastajat aloittivat myös hylje- ja merimetso-ongelmien nostamisen keskusteluun 90-luvun puolivälissä.”

”Pienenä yksityiskohtana voidaan mainita, että yksi ensimmäisistä työryhmistä, jossa olin mukana – ryhmiä on ollut sen jälkeen aika monta – oli kalatalouden valmiustyöryhmä, jonka tehtävänä oli parantaa kalatalouden kriisivalmiutta. Nyt, 30 vuotta myöhemmin, maa- ja metsätalousministeriö teettää uutta selvitystä kalatalouden huoltovarmuudesta. Hienoa, mutta valitettavasti hallinto unohti huoltovarmuuden lähes 30 vuodeksi. Tuotamme nyt vain 20 prosenttia Suomessa kaupallisesti kulutetusta kalasta, joten oma valmiutemme on kutistunut minimiin.”

Titteli vaihtui toiminnanjohtajasta toimitusjohtajaksi vuonna 2002, mutta toimenkuva on sama. Pienessä liitossa toimitusjohtaja saa tai joutuu tekemään suurimman osan asioista.

”Kalataloudessa on koettu parempia ja huonompia aikoja, hyviä ja huonoja uutisia, mutta valitettavasti huonommat ajat ja huonot uutiset ovat leimanneet erityisesti kahta viimeistä vuosikymmentä ja vuosi 2022 oli ymmärrettävästi erityisen vaikea.”

Harmaita hiuksia on vuosien varrella tullut kalastusalan palveluksessa. Kuva: Mika Remes.

”Vaikka työ on lähes aina ollut yhtä suurta ylämäkeä, jossa on ollut muutamia valoisia hetkiä, se on kuitenkin ollut monipuolista ja tarjonnut paljon kokemuksia. Parasta on ollut tavata ammattikalastajia eri alueilta, todellisia persoonia, jotka eivät luovuta ensimmäisessä vastoinkäymisessä vallitsevan yhteiskunnallisen paineen ja uusien, todellisuudesta kaukana olevien byrokraattisten päähänpistojen vuoksi. Kuluttajathan haluavat kotimaista kalaa.”

Lähde; SAKL 9.1.2023