Suomalainen silakankalastus sai tänä kesänä pyynnin vastuullisuudesta viestivän MSC-sertifikaatin. Lämpimien säiden jatkuessa on kuitenkin saatu jännittää, päästäänkö sertifioidusta kalasta nauttimaan lainkaan tänä vuonna. Päästään kyllä, lupaa tehdaspäällikkö Jari Multanen silakkaa jalostavasta Kalaneuvos-konserniin kuuluvasta Martin Kalasta.

Syksyn silakkakausi on pyörähtänyt käyntiin iloisissa merkeissä. Monesta tuontikalatuotteesta tutun kestävän kalastuksen MSC-merkin voi jatkossa löytää myös kotimaisen silakkatuotteen kyljestä.

Silakka ja kilohaili ovat Suomen kaupallisesti tärkeimmät kalalajit. Merialueen saaliista 95 prosenttia on silakkaa ja kilohailia. Kuitenkin ainoastaan Suomen Ammattikalastajaliittoon kuuluvat kalastajat voivat myydä silakkasaaliinsa MSC-sertifioituna. Ennen kuin valmis silakkatuote saa vastuullisuusmerkinnän, vaaditaan lisäksi, että koko tuotantoketju pyynnistä jalostukseen ja kauppaan on sertifioitu.

Kokonaisesta silakasta marinadiin

Silakkaa pyydetään muista kotimaisista villikaloista poiketen lähes ympäri vuoden. Veden lämpötila kuitenkin vaikuttaa kalan saatavuuteen. Tänä vuonna silakkakausi on lämpimän kesän ja alkusyksyn jälkeen päässyt alkamaan tavanomaista myöhemmin.

Turussa toimivan Martin Kalan tehdaspäällikkö Jari Multanen kertoo, että silakanjalostajan tilauskirjat ovat täynnä. Kysyntä on kova, ja saalistoiveet lämpimistä vesistä huolimatta korkealla. Martin Kalassa on tänä vuonna siirrytty kokonaan MSC-sertifikaatin alla kalastettuun silakkaan. Oman MSC-lisenssinsä jalostuslaitos haki jo kesällä.

– Meillä on kahden troolarin kanssa sopimukset kaikkiaan kolmesta miljoonasta kilosta silakkaa. Nyt kaikki riippuu syksyn saaliista. Sen suhteen olemme toiveikkaita, Multanen kertoo.

Mistä ja millaisessa muodossa kuluttajan sitten kannattaa lähteä etsimään sertifioitua silakkaa?

-Näin alkuun MSC-silakkaa voi ostaa kokonaisena tai fileenä oman kaupan kalatiskistä. Kun raaka-ainetta saadaan lisää, tuotantoon ja myyntiin tulevat myös erilaiset sertifioidusta kalasta tehdyt silakkamarinadit, Multanen vinkkaa.

Martin Kala toimittaa silakkaa itse Turun lähialueille ja muiden tukkuliikkeiden kautta ympäri maata. Syys-lokakuussa kysynnässä näkyvät myös eri puolilla rannikkoa pidettävät perinteiset silakkamarkkinat.

MSC-silakka kiinnostaa vastuullista kuluttajaa

Silakankalastuksen saaman sertifioinnin uskotaan näkyvän tulevina vuosina positiivisesti silakan kulutuksessa. Ympäristöjärjestö WWF mainitsee MSC-merkin suosituksissaan takeena kalastuksen kestävyydestä, ja merkki onkin monelle kuluttajalle tuttu entuudestaan.

Myös Jari Multanen uskoo sertifioinnin vaikuttavan kysyntään toivotulla tavalla.

-Kuluttajat ovat valveutuneita ja välittävät ruokansa alkuperästä. MSC-sertifikaatilla on sitä kautta varmasti vaikutusta kulutukseen. Silakka on edullinen ja ensiluokkainen kotimainen raaka-aine moneen ruokaan, ja sitä voi syödä hyvillä mielin tietäen, että se on pyydetty ja tuotettu kestävällä tavalla, Multanen summaa.

Lähde; Pro Kala ry, tiedote 16.10.2018